Aféra s podvodnými údaji o emisích vozů koncernu Volkswagen se začíná...

Aféra s podvodnými údaji o emisích vozů koncernu Volkswagen se začíná projevovat i finančně. Akcionáři firmy přišli v pondělí o pětinu hodnoty své investice. Snímek je z budovy burzy ve Frankfurtu. (21. září 2015) | foto: Reuters

Akcie Volkswagenu padají. Hodnota firmy klesla o 16 miliard eur

  • 242
Aféra s podvodnými údaji o emisích vozů koncernu Volkswagen se začíná projevovat i finančně. Akcionáři firmy přišli v pondělí o pětinu hodnoty své investice. Hrozí navíc obří pokuta od regulátora a další náklady na nápravu situace. Německá vláda v pondělí nařídila důkladnou kontrolu naftových vozů Volkswagen.

Německá vláda nařídila v pondělí důkladnou kontrolu naftových automobilů společnosti Volkswagen poté, co firma přiznala, že manipulovala s emisními testy ve Spojených státech. Informoval o tom německý list Bild. „Nařídil jsem spolkovému úřadu pro motorová vozidla, aby okamžitě zajistil přísné a specifické překontrolování naftových modelů VW nezávislými odborníky,“ řekl listu německý ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn byl ještě před pár dny na úplném vrcholu. Jím vedená automobilka předstihla v prvním pololetí největšího konkurenta Toyotu a stala se světovou jedničkou. Stalo se tak o tři roky dříve než si Winterkorn stanovil za cíl.

Kauza Volkswagen

Americká agentura pro ochranu životního prostředí odhalila u vozů značky Volkswagen speciální software, díky němuž mohou obejít předpisy na množství vypouštěných emisí.

Problém se týká 480 tisíc vozů. Jde o modely Jetta, Brouk,Audi A3a Golf vyrobených v letech 2009 až 2014 a vozů Passat z let 2014 až 2015. Všechna tato auta mají mít v provedení se čtyřválcovým turbodieselem 2,0 TDI.

Více o samotném problému čtěte ZDE

Nyní se však koncern, mezi jehož dvanáct značek patří i Škoda, zapletl do aféry, která ho může z pracně budované pozice světové jedničky srazit i s Winterkornem až na úplné dno. Americký úřad pro životní prostředí EPA obvinil automobilku, že léta manipulovala s emisemi u dieselových motorů.

Akcie koncernu se kvůli tomu v pondělí po otevření trhů prudce propadly. Odpoledne ztrácely už přes 19 procent. Vzhledem k celkové tržní kapitalizaci (neboli hodnoty firmy na trhu) to znamená, že akcionáři celkem přišli přibližně o 16 miliard eur. To je asi 432 miliard korun, více než třetina ročního rozpočtu České republiky.

Jak upozornil německý deník Die Welt, tržní hodnota koncernu VW se propadla na 60 miliard euro a po dlouhé době není nejcennější německou automobilkou. Předstihl ji s 74 miliardami euro Daimler a dokonce výrazně menší BMW je s hodnotou 54 miliard jen v těsném závěsu.

Pokuta může ohrozit investice

Zatímco nyní tak Volkswagen trestá trh, brzy se k němu dost možná přidá i regulátor. Automobilce totiž hrozí pokuta 18 miliard dolarů, tedy 427 miliard korun, což je o 84 miliard korun více, než na kolik se loni vyšplhal provozní zisk celého koncernu.

Další ztráty mohou hrozit v jednotlivých občansko-právních sporech. Automobilka také musí na vlastní náklady stáhnout 482 tisíc vozů, které byly v prodeji od roku 2009. Koncern už také pozastavil prodej modelů z řady pro rok 2015. O kolik automobilů se jedná v tomto případě, VW neoznámil.

Podle analytika BH Securities Jiřího Zendulky je současný pokles do jisté míry zapříčiněn poškozením jména a značky. „Zejména v Německu je takovýto podvod brán jako velké negativní překvapení,“ říká.

Pro další vývoj titulu bude podle Zendulky důležité, na kolik se postupně vyšplhají náklady na vyřešení problému, včetně finální výše pokuty. Pokud to opravdu půjde ke dvaceti miliardám, je podle něj ohrožen budoucí rozvoj celého koncernu. Ten totiž například před dvěma roky oznámil, že hodlá v rozmezí let 2014 až 2018 investovat 84 miliard eur. Mimo jiné paradoxně i na vývoj efektivnějších a ekologičtějších vozů.

Drahý průšvih VW v USA se týká motorů TDI. Značka se moc nebrání

Volkswagen Passat (ilustrační snímek)

Pokud bude muset nyní kvůli pokutám a dalším opatřením výdaje na investice výrazně osekat, může se stát, že i přes stávající silnou pozici ztratí krok v současném rychlém vývoji technologií a nezachytí dostatečně nastupující elektromobilitu nebo prvky autonomního řízení. Tedy kategorie, které jsou v očích investorů velmi atraktivní.

Věděl Winterkorn o manipulacích?

Zajímavé je, že aféra přichází právě z USA. Tam se totiž koncernu dlouhodobě příliš nedaří, což bylo také hlavním důvodem Piëchovy kritiky Winterkorna. V době, kdy šly všechny ostatní trhy nahoru, však ostré výpady vůči úspěšnému šéfovi nebyly příliš logické. Za Winterkorna - a proti Piëchovi - se proto postavili zaměstnanci, odboráři a většina akcionářů.

Nyní se však ukazuje, že problémy amerického trhu mohly spočívat v něčem úplně jiném než v klesajících prodejích. A už zaznívají první hlasy po Winterkornově odchodu.

Ferdinand Dudenhöfer, ekonom a odborník na automobilový trh, řekl deníku Frankfurter Rundschau, že Winterkorn byl zodpovědný za výzkum a vývoj a jako takový buď musel o manipulacích vědět, nebo o nich netušil a v takovém případě nemá automobilku pod kontrolou. „V obou případech bych řekl, že Winterkorn není na špičce koncernu déle únosný,“ řekl Dudenhöfer.

,