Volkswagen nemá motory, na nové vozy si zákazníci počkají

Volkswagen nemá motory, na nové vozy si zákazníci počkají | foto: Volkswagen

Volkswagen nemá dost motorů, na nová auta si lidé počkají až půl roku

  • 107
Největší evropská automobilka Volkswagen nemá dostatek některých typů motorů a převodovek. Dodavatelé totiž v krizi propouštěli zaměstnance a teď mají problém nastartovat výrobu tak, aby zvládli pokrýt poptávku továren. VW kvůli tomu v pondělí přeruší výrobu. Omezení se dotkne i řady českých dodavatelů.

"Výrobu zastavíme v našich závodech ve Wolfsburgu a v Emdenu," potvrdil pro MF DNES mluvčí Volkswagenu Christoph Adomat. Koncern podle něj obvykle neuvádí detaily o svých dodavatelích, ale teď jde podle něj o problémy s agregáty z motoráren patřících koncernu, nikoliv z českých závodů. Podle informací MF DNES jde i o potíže s dodávkami převodovek.

Čeští dodavatelé Volkswagenu už dostali o odstávce informace. "Zrušili nám pondělní dodávku, například na vozy Tiguan nebo Golf,“ řekl šéf Helly Mohelnice Oldřich Svoboda. Firma dodává na koncernové vozy světlomety.

Omezení se týká také například vozů Touran nebo Passat. Pro Volkswagen v Česku vyrábějí díly desítky firem. Pauza má stabilizovat situaci s dodávkami a nemá v nich způsobit další zdržení.

Problémy s motory se však netýkají Škody Auto, která Volkswagenu patří. "Nemáme žádné výpadky dodávek, výroba běží bez odstávek," řekl mluvčí Škody Auto Rudolf Dreithaler.

Firmy nemají peníze na to, aby znovu navýšily kapacitu

Podle analytiků není zastavení výroby ve Volkswagenu na trhu ojedinělým jevem. Podobné problémy mají i jiné automobilky. "Krize rozhodila celý automobilový sektor a mnozí výrobci, zejména z řad dodavatelů komponentů, mají nyní problém po úsporných opatřeních znovu nastartovat výrobu. Přispívají tak ke zpoždění dodávek hotových vozidel konečným zákazníkům," řekla Petra Šafková z Automobilové expertní skupiny PricewaterhouseCoopers.

Krize je finančně vyčerpala a nemají často peníze na to navýšit znovu kapacitu. Podle Šafkové se navíc změnily i preference kupujících: "Požadují nyní jiné motory či jiné převodovky než například před dvěma lety, zájem roste i o pohon 4x4."

Během krize řada dodavatelů zkrachovala nebo se dostala do existenčních potíží. Krachy se týkaly častěji západoevropských závodů, jejich české dceřiné firmy naopak musely často jejich potíže sanovat nebo měnily majitele. To je příklad i bývalého libereckého výrobce nárazníků Cadence Innovation, který jeho majitelé v potížích prodali koncernu Magna.

Problémy s dodavateli připouštějí ostatně i samy automobilky. "Dodavatelský řetězec je celkově docela pod velkým tlakem, každý s tím zápasí," cituje Reuters šéfa Daimleru Dietera Zetscheho. Ani on nevyloučil podobné zastavení výroby.

Na nový vůz zákazníci čekají i půl roku

Lars Holmqvist, šéf evropského sdružení dodavatelů automobilek Clepa, pro agenturu Bloomberg uvedl, že problémy nejsou jen ve vztahu dodavatel – automobilka. Potíže mají i velcí dodavatelé se svými menšími subdodavateli, například u elektroniky.

Podle Financial Times jsou některé automobilky přinuceny kvůli krizi s odbytem díly běžně putující po zemi přepravovat letadly. Jako příklad uvádí BMW.

Potíže s dodavateli pociťují i zákazníci. Na některé vozy se čeká i půl roku. Podle mluvčího Volkswagenu v České republice Jana Klímy došlo v poslední době u některých modelů ke snížení čekacích dob, běžně se čeká na nové auto 8 až 12 týdnů.

Podobné čekání musí absolvovat i zákazníci Škody, ale hodně záleží na typu motoru. Dlouhé čekací doby jsou například na benzinové 1,2 TSI nebo na dvoulitrový motor s automatickou převodovkou do Superbu Combi.