Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia...

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia konkurovat společnostem typu Uber a nabídnout moderní způsoby přepravy jako je pronajímání aut, spolujízda nebo carsharing, tedy sdílení auta. | foto: ČTK

Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

  • 43
Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě v něčem - nemá jít primárně o výrobce aut, ale o poskytovatele služby podobné kontroverznímu Uberu.

Volkswagen, Škoda Auto, Seat, Audi, Scania... a nyní i Moia. Wolfsburská automobilka představila třináctou značku koncernu v pondělí na londýnské akci TechCrunch Disrupt. Poprvé se skupina nerozšiřuje akvizicí, nýbrž založením nové divize.

To není jediná neobvyklost. Už podle toho, že Moia premiéru nezažila na žádném z předních autosalonů, ale na start-upové přehlídce, dává tušit, že nepůjde o klasického výrobce automobilů. A opravdu - cílem je vyvinout a hlavně rozšířit službu podobnou dnešním populárním „taxiaplikacím“.

Nebude tak soutěžit o to, kdo prodá víc aut s Toyotou nebo jinými přímými konkurenty ostatních koncernových značek. Spíš bude soutěžit s firmami, jako je Uber nebo Lyft o to, kolik lidí bude mít v mobilu jejich aplikaci. A hlavně kolik lidí bude využívat a platit za jejich služby.

Dodávky si přivolá aplikace

Podle šéfa nové značky Oleho Harmse se v první fázi má jednat o systém tvořený vlastními dodávkami na elektrický pohon, virtuálními zastávkami na vymezených trasách a uživateli „přivolávacích“ mobilních aplikací. Tedy o něco mezi Uberem, taxi a tzv. shuttlebusy.

Pro službu Moia, která momentálně zaměstnává padesát lidí, by měly alespoň zpočátku obstarat „hardware“ sesterské automobilky.

Plány nejsou malé. Do konce příštího roku by chtěl VW, potažmo Moia, spustit službu ve dvou velkých evropských městech. Vzhledem k tomu, že nová značka má sídlo v Berlíně, dá se očekávat, že se rozjede právě tam. „Chceme do několika let generovat obrat v miliardách eur a patřit do trojice největších poskytovatelů služeb individuální mobility na světě,“ řekl podle Bloombergu v Londýně Harms.

VW už dříve během letoška investovala 300 milionů dolarů do izraelské aplikace Gett, která se na různých trzích (hlavně v USA) snaží konkurovat Uberu. Harms v pondělí uvedl, že má Moia v plánu s Gett dále spolupracovat a investici navýšit.

Diskuse o tom, že dnešní model vlastnictví osobního auta je zejména ve větších městech přežitý a neudržitelný, zaznívají čím dál častěji a hlasitěji. Chtě nechtě tak na tuto vlnu museli naskočit i hráči z autobyznysu. Kromě slibů či předvádění studií elektromobilů je právě vstup do oblasti „nové mobility“ jeden ze způsobů, kterým se automobilky snaží budovat image moderních firem.

Snaha zlepšit image po dieselgate

Koneckonců samotnému VW v tomto ohledu už doma vyrostla velká konkurence. Hlavně BMW čím dál tím víc cílí na mladé tím, že se hlásí k novým trendům. BMW v létě investovalo do aplikace Scoop a shodou okolností v pátek podle Reuters oznámilo, že příští rok začne v ulicích Mnichova testovat samořiditelná auta.

To je další z akcí, ke kterým se klasické automobilky uchylují pod tlakem výsledků technologických společností, jako je Google, nové konkurence v podobě Tesla Motors a koneckonců opět i Uberu.

A ani Moia nemá zůstat stranou. „Až se technologie opravdu rozšíří, bude to důležitá součást našich služeb,“ cituje Harmse server Autonews s tím, že by rád vyzkoušel samořiditelnou flotilu v roce 2019.

Pokud by se tento model rozšířil, uvedl by očekávanou změnu v dnešním modelu „taxiaplikací“. Ty dnes využívají buď aut taxikářů nebo jako Uber (často proti lokálním zákonům) amatérských řidičů. Harms ale očekává, že v budoucnu - s nástupem samořiditelných aut - budou technologické společnosti provozovat tuto službu za pomoci vlastních aut.

Představení značky Moia lze konečně také vnímat jako snahu zlepšit si velmi pošramocenou pověst celého koncernu. Děje se tak rok a čtvrt od vypuknutí aféry dieselgate, která odhalila bezprecedentní klamání zákazníků i regulátorů tím, že VW (a další značky včetně české Škody) instaloval do řidicích jednotek aut s dieslovými motory software, díky kterému se motor choval jinak na zkouškách (produkoval méně emisí) a jinak v reálném provozu (o dieselgate jsme psali zde).


Elektromobil