Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nemáme díly, nevyrábíme. Potíže Volkswagenu cítí i v Mladé Boleslavi

  5:00aktualizováno  5:00
Koncern Volkswagen musí po mnoha letech zastavit výrobu v některých závodech. VW řeší problém se dvěma dodavateli, kteří automobilce přestali dodávat své díly. Problém se zastavováním výroby už pocítila i Škoda Auto, v jejímž závodě může dojít k zastavení výroby vozidel již tento týden.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Reuters

Volkswagen odstaví v těchto dnech výrobu svého hlavního modelu Golf, který produkuje továrna ve Wolfsburgu. Tisíce zaměstnanců budou doma, další budou mít zkrácenou pracovní dobu (více čtěte zde). Přerušit se má i výroba modelu Touran.

Největší evropské automobilce totiž chybějí komponenty od dvou dodavatelů, kteří mají stejného majitele, společnost Prevent. Firma ES Automobilguss zastavila dodávky litinových dílů potřebných pro výrobu převodovek, podnik Car Trim dělá potahy pro sedadla.

Ke sporu došlo kvůli tomu, že Volkswagen zrušil podle Preventu dodavatelům smlouvy na některé projekty, aniž jim to kompenzoval. Výrobci dílů zastavili proto dodávky. Podle Süddeutsche Zeitung firmy požadují dohromady 58 milionů eur.

Jde o souboj obra a trpaslíka: VW je největší evropskou automobilkou s ročním obratem ve stovkách miliard eur, Prevent má podle serveru Spiegel Online obrat necelých 55 milionů. Vztahy koncernu s řadou dodavatelů jsou však dlouhodobě napjaté. Někteří kritizují VW za příliš přísné podmínky v porovnání s jinými automobilkami. Nikdy ale nedošlo k takovému vyhrocení situace.

Za omezením dodávek dílů obvykle stojí živelné katastrofy, nikoliv právní bitvy. Automobilky mají pro takové případy záložního dodavatele každého dílu, náhradu se však zpravidla nedaří zorganizovat tak rychle. Problémem je nyní i skutečnost, že jde o relativně unikátní díly.

Řešení v nedohlednu

Zastavit výrobu pro jakoukoliv automobilku bývá pro dodavatele likvidační. Pokuty za přerušení výrobní linky například kvůli problémům s dodávkami materiálů jdou do statisíců eur za každou minutu. Volkswagen se proto obrátil na soud. Podle předběžného opatření soudu mají obě firmy díly znovu dodávat, rozhodnutí však nerespektují.

Řešení je přitom v nedohlednu. Soud zatím nevyslyšel žádost Volkswagenu, aby mohl výrobce aut v krajním případě součástky dodavatelům zabavit. Problémy tak už pocítila i Škoda Auto, kterou Volkswagen vlastní. Ve vrchlabském závodě, kde se vyrábějí automatické převodovky, začaly od problémového dodavatele chybět takzvané klece diferenciálu. Už koncem minulého týdne se proto výroba na jednom úseku zastavila.

„Už ve středu večer se zastavila výroba diferenciálu, polovina zaměstnanců z tohoto pracoviště, tedy šest lidí, od čtvrtka zůstala doma,“ říká v odborářském časopise Škodovácký odborář předseda Odborů KOVO Vrchlabí Jaromír Kobrle. Podle mluvčího Škody Auto Jozefa Baláže výroba značky Škoda není v současné době dotčena a k dalšímu vývoji nelze učinit žádné prohlášení.

Nedostatek dílů má však dopady na čím dál víc továren koncernu. V Emdenu musel VW poslat domů osm z devíti tisíc zaměstnanců, celkem se odstávka nebo zkrácení pracovní doby dotýká 20 tisíc lidí. Jde teprve o začátek: pokud bude problém se zásobováním trvat déle, postižena může být také výroba dalších modelů.

Prohlédněte si výrobu octavie krok za krokem:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.