Původní tepelná elektrárna Volkswagenu v německém Wolfsburgu (Ilustrační snímek)

Původní tepelná elektrárna Volkswagenu v německém Wolfsburgu (Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Paradox dieselgate: Volkswagen prodává nejvíc na světě, zisk však padá

  • 39
Německý automobilový koncern Volkswagen - pod nějž patří i česká Škoda Auto - v letošním prvním pololetí opět vystřídal japonského konkurenta Toyota Motor v čele světového automobilového trhu. I přesto ale zaznamenal koncern velký propad zisku. Můžou za to jeho podvody, které vyústily v aféru dieselgate.

Toyota ve čtvrtek podle agentury DPA oznámila, že její odbyt v pololetí meziročně klesl o 0,6 procenta na 4,99 milionu vozů. Volkswagen již ve středu ohlásil nárůst prodeje o 1,5 procenta na 5,12 milionu vozů.

Stejného primátu - tedy větších prodejů v prvním pololetí - dosáhl Volkswagen poprvé už loni (psali jsme zde). Prozatím se mu ale nepovedlo ovládnout statistiky za celý rok.

Volkswagen předstihl Toyotu v prodeji navzdory svému loňskému skandálu kolem manipulací s testy emisí u naftových motorů (vše o dieselgate čtěte zde). Tedy i přesto, že aféra stála za personálním zemětřesením v nejvyšším managementu a mnoho energie a miliard eur stály a nadále stojí i spory s poškozenými zákazníky (o posledním vývoji v USA čtěte zde).

Na zisku se dieselgate projevila pořádně

To se také projevilo na ve čtvrtek zveřejněných hospodářských výsledcích německé firmy. Čistý zisk německého automobilového koncernu Volkswagen se v prvním pololetí meziročně propadl o 37 procent na 3,6 miliardy eur (97 miliard korun).

Bez zahrnutí mimořádných položek, které souvisí právě s aférou, by v pololetí provozní zisk podle výpočtů firmy stoupl o sedm procent na 7,5 miliardy eur.

„Dvojsečné“ období, kdy na jednu stranu firma těží z dobrých prodejů, ale na druhou stranu doplácí na své minulé podvody, ještě nejspíš nějakou dobu potrvá. Skupina totiž upozornila, že si dala stranou dalších 2,2 miliardy eur na uhrazení mimořádných nákladů spojených opět právě s emisním skandálem.

Toyotu zbrzdila odstávka ve výrobě

Na odbyt Toyoty mělo letos negativní dopad několikadenní přerušení výroby v japonských továrnách, jež bylo důsledkem nedostatku oceli po výbuchu v ocelárně Aichi Steel.

Třetí místo na světovém automobilovém trhu v prvním pololetí obsadila americká automobilka General Motors, jejíž odbyt dosáhl 4,76 milionu vozů, napsala agentura AFP.

V celém loňském roce Toyota prodala 10,15 milionu vozů, zatímco odbyt Volkswagenu činil 9,93 milionu vozů. Francouzská automobilka Renault aktuálně předpovídá, že světový automobilový trh vykáže v letošním roce nárůst o zhruba 1,7 procenta.

,