Volkswagen založil první výrobní závod v Rusku. Ilustrační foto

Volkswagen založil první výrobní závod v Rusku. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Volkswagen založil v Rusku továrnu na škodovky

  • 10
Německý automobilový koncern Volkswagen udělal viditelný krok v expanzi na východ. Jeho představitelé položili u obce Grabcevo v Kalužské oblasti základní kámen své první ruské továrny. Prvním hotovým autem by měla být Škoda Octavia.

Položení základního kamene se v průmyslové zóně nedaleko místního letiště zúčastnili za stranu investora předseda představenstva koncernu Volkswagen Bernd Pischetsrieder i předseda představenstva Škoda Auto Detlef Wittig. Ruskou stranu zastupoval ministr hospodářského rozvoje German Gref a guvernér kalužské oblasti Anatolij Artamonov.

Po dokončení by měla továrna chrlit až 115 tisíc vozů koncernových značek.

Auta se budou od podzimu 2007 nejprve montovat z dovezených dílů. V roce 2009 by měla být postavena svařovna, lakovna a odstartovat by měla i výroba nového automobilu vyvinutého přímo pro ruský trh.

Celková investice Volkswagenu dosáhne 400 milionů eur (asi 11 miliard korun), což je pro zahraničního výrobce automobilů rekordní částka. Rozhovory o vstupu koncernu do Ruska trvaly několik let.

Pro oblast továrna znamená především nová pracovní místa, kterých by mělo údajně být 3000 až 3500. Kalugu si lidé z Volkswagenu vybrali mimo jiné pro její kvalifikovanou pracovní sílu, ale i daňové úlevy slíbené místní administrativou.

Volkswagen nyní vyjednává s ruskými dodavateli; v plánu je, aby mezi 60 a 70 procenty dílů pocházelo z Ruska. Škoda si od nové továrny slibuje především zvýšení prodeje svých vozů v Rusku, ale také jejich zlevnění, možná až o 15 procent.

Ruská administrativa totiž slíbila uvalit na dovážené díly pouze tříprocentní clo. Při dovozu celého vozu je přitom clo 25 procent.

V továrně mají kromě octavií vznikat i Škoda Fabia a Superb, nové "speciálně ruské" auto, ale také několik typů značky Volkswagen: Polo, Passat a Touareg.
Zástupci koncernu Volkswagen zmiňují, že by rádi ovládli pět procent ruského trhu s automobily. Svá auta už přímo v Rusku kompletují či vyrábějí také například francouzský Renault či americký Ford, diskuse se vedou i o dalších světových
automobilkách.

,