"Mimořádná opatření jsou účinná," pochvaloval si mluvčí drah Ondřej Kubala. Zástupci ministerstva dopravy, které drahám za dálkové spoje platí, však byli v hodnocení opatrnější.
"Situace se lepší, ke spokojenosti je ale zatím daleko," uvedl Petr Šlegr, náměstek ministra dopravy, který má na starosti veřejnou dopravu. "Pokud během příštího týdne nedojde k dalším zlepšením, stanou se aktuálními případné sankce," varuje Šlegr.
Podle něj zůstává ve hře i možnost, že by ministerstvo dráhy nepokutovalo, místo toho by cestující odškodňoval přímo dopravce. Zákon ale zatím drahám nic podobného nepřikazuje.
I proto nedávno přijal Evropský parlament nařízení o právech cestujících v železniční přepravě. To mimo jiné určuje i výši odškodění, které by dráhy v případě zpoždění cestujícím vyplatily. Pokud přijede vlak o více než hodinu později, vrátí dopravce čtvrtinu z ceny jízdného, pokud o více než dvě hodiny, vrací se polovina.
Od stolu na dráhu však musí předpis urazit ještě dlouhou cestu. "Nařízení dosud nepodepsali příslušní evropští ministři, není tak jasné, kdy přesně vstoupí v platnost," uvedla tisková atašé Evropského parlamentu Radka Hejtmánková.
Je přitom velmi pravděpodobné, že řada zemí včetně Česka využije přechodné období, které oddálí začátek platnosti nařízení.
"Nejprve je nutné dobudovat kvalitní železniční infrastrukturu, protože velké množství zpoždění stále vzniká z důvodu závad na trati, za které ale dopravce nemůže," vysvětluje Šlegr. Za zpoždění přitom cestující zatím nemohou očekávat větší odškodnění ani v okolních zemích.
Slováci vrátí jen příplatek, Rakušané dávají slevy
Na Slovensku platí podobná pravidla, jaká byla před začátkem platnosti nového jízdního řádu i v Česku. Když má příplatkový vlak (např. IC/EC) vyšší než hodinové zpoždění, vrátí dráhy příplatek. Zpoždění ale nesmí vzniknout kvůli přírodní pohromě, nehodě či sebevraždě. Stejná omezení uplatňují i rakouské dráhy OBB, ty však odškodní cestující i na obyčejných spojích.
"Jízdenka ale musí stát více než dvacet eur. Cestující pak nedostanou peníze na ruku, ale mohou při další jízdě uplatnit dvacetiprocentní slevu," uvedla mluvčí rakouských drah Karin Gruberová. Polské dráhy zase mohou uhradit cestujícím případné finanční škody zaviněné zpožděním.
"Jsme proti těmto případům pojištěni," dodává mluvčí drah PKP Michal Wrzosek.