Vrácení peněz předchází oprava

Michaela Miková ze Staré Boleslavi koupila dětský kočárek a ihned zjistila, že samovolně zatáčí.
Michaela Miková ze Staré Boleslavi koupila dětský kočárek a ihned zjistila, že samovolně zatáčí. Reklamovala ho a žádala vrácení peněz, ale v prodejně poslali kočárek k opravě. Ještě týž den volala prodavačka, že kočárek je opravený. Paní Miková ho odmítla převzít a trvala na vrácení peněz, vedoucí prodejny jí však v tomto ohledu nevyhověla. Michaela Miková chtěla vědět, zda má právo na vrácení peněz a zda ještě platí předpis o vrácení peněz v případě reklamace výrobku do deseti dnů od jeho nákupu.

Právo na odstoupení od kupní smlouvy s následným vrácením peněz při první reklamaci má zákazník tehdy, jestliže má výrobek vadu, která je neodstranitelná a která brání řádnému užívání věci jako věci bez vady, nebo pokud má výrobek současně více vad. Pokud jde o vadu, kterou lze opravit, má zákazník právo, aby byla včas, řádně a bezplatně odstraněna. Jestliže věc ještě nepoužil, může požadovat její výměnu za novou a bezvadnou. V případě paní Mikové v prodejně postupovali v souladu s ustanovením občanského zákoníku. Takzvané "desetidenky" sice umožňovaly vrátit zboží bez vady, ale platily jen pro dřívější státní podniky, v jejichž směrnicích byly zakotveny.

Občanský zákoník, § 622:
Jde-li o vadu, kterou lze odstranit, má kupující právo, aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna. Nebyla-li věc ještě použita, může kupující namísto odstranění vady požadovat výměnu věci.