Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Peníze za ojetiny mizí v jiných dotacích, vrakoviště dostávají jen zlomek

  • 101
Stát loni vybral na likvidaci autovraků přes 380 milionů korun, vrakovištím se však dostaly jen čtyři procenta z částky. Poplatky nejsou účelově vázány, peníze se tak používají i jinde. Návrh nového zákona uvažuje využít vybrané poplatky například na šrotovné nebo jako podporu motoristům.

Jen těžko lze najít v Česku daň či poplatek, které by svým názvem tak lhaly. Když si převádíte staré auto s emisní třídou do Euro 2, zaplatíte poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Jenže z tohoto poplatku na vrakovištích skončí zlomek.

Potvrzují to data Státního fondu životního prostředí, ve kterém peníze z poplatku za převod starých aut končí. Stát loni na poplatcích vybral 387 milionů korun, vrakovištím rozdělil jen 15 milionů korun, tedy čtyři procenta všech vybraných peněz. Dalších 40 milionů na likvidaci autovraků má jít z programu ministerstva životního prostředí, žádosti se mohly podávat do konce roku.

Stát loni po letech propadu na poplatku za převody ojetin vybral výrazně více, což ukazuje na nárůst dovozu takových aut.

To ostatně potvrzují i statistiky zveřejňované Svazem dovozců aut. Jen loni se jich k nám dovezlo o pětinu více než v roce 2014, nejsilnější zastoupení má kategorie vozidel se stářím 10 až 15 let. Na druhou stranu roste i počet ojetin vyvezených z Česka, na dvě dovezená auta připadá jedno vyvezené. U nich však statistiky neuvádějí jejich průměrný věk.

Nehraje se o malé peníze - od zavedení poplatku vybral stát od majitelů starších vozů celkem 2,982 miliardy korun a rozšíření poplatků by mělo výnosy ještě zvýšit.

Už v minulosti stát peníze z ojetin používal na jiné účely, třeba na kotlíkové dotace. „Poplatky nejsou účelově vázány a jsou využívány i na další opatření pro realizaci projektů na ochranu životního prostředí,“ uvedla mluvčí státního fondu životního prostředí Lucie Früblingová.

Podle návrhu zákona by se mohly poplatky využívat nově například i na zvažované šrotovné nebo jiné podpory pro motoristy. „Je důležité, aby peníze vybrané od motoristů zůstaly u motoristů,“ říká automobilový expert Antonín Šípek.

Stát zatím nákupy nových aut podporuje pouze sankcemi na stará auta. „Stát by měl především stanovit jasnou koncepci obnovy vozového parku. Řešením je vhodná kombinace opatření. Příkladem může být poplatek zvýhodňující ekologické a bezpečnější automobily,“ říká Jiří Zouhar z automobilové expertní skupiny PwC.

Česko je rájem ojetin

Česko je vůči starým autům ještě relativně vstřícné - neplatí u nás zatím nízkoemisní zóny ani například silniční daň vypočítaná podle emisí motoru, jako je to třeba v Německu.

Normy Euro

Emisní normy Euro stanovují limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech benzinových a naftových motorů.

Jak starých motorů se to týká?

  • Euro1 - 1993
  • Euro2 - 1996
  • Euro3 - 2000
  • Euro4 - 2005
  • Euro5 - září 2009
  • Euro6 - září 2014

Poplatky za převody starších ojetin zavedla vláda Mirka Topolánka a platí od roku 2009, ke snížení průměrného stáří aut však nevedly. Jen první dva roky klesl objem dovezených aut, ale to z velké části vyvolala krize. O rozšíření poplatků rozhodla už Nečasova vláda, do zákona ho sepisuje až ta Sobotkova.

Otázkou navíc je, zda poplatek skutečně vede ke zlepšení životního prostředí. V praxi mohou lidé s menším počtem najetých kilometrů v dovezené „špinavé“ ojetině udělat menší škodu na životním prostředí, než řidiči v „čistších“ vozech s mnohonásobně větším počtem kilometrů. To stát nezohledňuje.

„Bohužel se nyní dostává do kategorie stáří deseti a více let i mnoho vozů z kategorie Euro 4, se kterými zákon zatím nepočítá. Než začne norma platit, budou už na hranici životnosti a bylo by dobré jejich provoz omezit,“ říká mluvčí AAA Auto Praha Michal Hackl.

Opatření by mělo podle státu vést k tomu, že lidé nebudou kupovat alespoň tak staré ojetiny. „Určitá skupina obyvatel nebude chtít zaplatit tři tisíce za převod méně ekologického vozidla a raději si pořídí vozidlo s vyšší emisní třídou. To bude sice o něco dražší, ale z hlediska dalších provozních nákladů by mělo vycházet levněji,“ tvrdí mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba.