Pendolino

Pendolino - Pendolino je připraveno na zpáteční cestu do Prahy.(6. prosince 2005) | foto: David Votruba, iDNES.cz

Vrátíme pendolino výrobci, připustil Šimonovský

  • 39
Ministr dopravy Šimonovský pohrozil konstruktérům rychlovlaku Pendolino, že jim poruchové stroje vrátí. Čtyři z pěti nových souprav minulý týden vyřadil z provozu kolaps softwaru. Teď je zkoumají odborníci z italské společnosti Alstom, kde je vyrobili.

ČTĚTE TAKÉ:
Kvůli vadnému softwaru stála další dvě pendolina
ČD se omluvily za poruchy pendolina a zlevnily

"V případě, že se je odborníkům z italského Alstomu nepodaří opravit a závady se budou opakovat, budeme jednat o vrácení," uvedl Šimonovský.

Ve středu chtějí zástupci Českých drah jednat o nápravě s evropským ředitelem Alstomu Terencem Watsonem. "Očekáváme garanci nasazení pendolin do provozu během několika dnů," sdělil Aleš Ondrůj z Českých drah.

Dráhy koupily od Alstomu celkem sedm rychlovlaků za zhruba 4,4 miliardy korun. Nyní jezdí podle Ondrůje pouze jediný.

Výpadek nových vlaků znamená pro dráhy i pro ministra ostudu - zvláště proto, že na pendolino se velmi dlouho čekalo.

S nátlakem na Italy to však zřejmě nebude tak jednoduché. Šimonovský včera prohlásil, že smlouva s Alstomem z roku 1996 je pro dráhy nevýhodná. Když vlaky nejezdí, nabíhá výrobci penále až po pěti dnech.

Na trati je levnější jistota
Dráhy nasadily na hlavní trať mezi Prahou a Ostravou normální vlaky, které nejsou oproti poruchovému pendolinu o tolik horší. Jsou spolehlivější, jezdí načas, a navíc jsou levnější.

Na lince SuperCity zůstalo v provozu poslední pendolino, ostatní spoje zajišťují klasické soupravy. Ty však bez problémů zvládají jízdní doby plánované pro rychlovlak.

"Při sestavování jízdního řádu se počítalo s rezervami, jízdní řád se proto dodržuje," objasňuje Ondrůj z Českých drah.

Jednotka pendolino nyní jezdí na spojích SC 501, 504, 507 a 510. Cestující, kteří si koupí jízdenku na SuperCity, navíc platí o dvacet procent méně. Cesta mezi Prahou a Ostravou tak ve druhé třídě stojí 400 korun.

Spoj lze využít i s obyčejnou jízdenkou bez toho, že by si cestující musel kupovat  navíc místenku za 200 korun. "V tomto případě ale není možné garantovat místo k sezení," upozorňuje Ondrůj.

Sleva bude platit minimálně do doby, než budou všechna pendolina opět na trati. Kdy to bude, se zatím neví.