Radim Jančura představuje nový vagón Astra.

Radim Jančura představuje nový vagón Astra. | foto: Michal Šula, MAFRA

Vraťte do rozpočtu sedm miliard, žaluje Jančura České dráhy

  • 151
Majetek, za jehož převedení na SŽDC získaly v roce 2008 České dráhy 12 miliard korun, byl nadhodnocený o sedm miliard. Tvrdí to soukromý železniční dopravce RegioJet. Firma Radima Jančury podává na svého největšího konkurenta žalobu. Dopravce vyzval, ať peníze vrátí do státního rozpočtu.

RegioJet se opírá o pět posudků, které si nechal vypracovat. „Ocenění z roku 2008 bylo provedeno za použití nesprávné metody a na jejím základě byla stanovena cena neodpovídající tržní realitě,“ uvedla advokátka RegioJetu Markéta Jančurová.

Firma proto podává žalobu a vyzývá ČD, ať vrátí do rozpočtu sedm miliard. To je částka, o niž byl podle posudků majetek předražený. Převod se uskutečnil v roce 2008, České dráhy tehdy za aktiva dostaly 12 miliard korun. RegioJet stanovení této ceny označil jako nedovolenou veřejnou podporu. Majetek Dráhy bezplatně získaly od státu v roce 2003.

Podle šéfa firmy Radima Jančury by na trhu České dráhy za majetek nedostaly ani polovinu. „Většina majetku byly bezcenné pozemky, nevyužívané budovy a ruiny v obvodu dráhy, které nejsou komerčně využitelné,“ říká Jančura s tím, že nešlo o žádný samostatně využitelný majetek.

„České dráhy postupují s péčí řádného hospodáře a v souladu s platnými právními předpisy. Názor pana Radima Jančury považují za neopodstatněný a postup společnosti RegioJet nebudou komentovat,“ reagují České dráhy.

V roce 2008 dráhy na správce kolejí převáděly majetek a činnosti související s údržbou železničních tratí. Šlo zejména o vozidla určená k opravám kolejí, budovy sloužící jako zázemí, depa, dílny nebo administrativní objekty, řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Takzvaná živá dopravní cesta tvořená zaměstnanci, například výpravčí, signalisté nebo závoráři, byla na správu železnic převedena o tři roky později.

Stát vyčlenil 12 miliard. Pak vznikl posudek s podobnou částku

Podle Jančury převáděný majetek nadhodnotila společnost PricewaterhouseCoopers, která znalecký posudek vytvořila těsně před převodem a navíc až poté, co stát na převod majetku vyčlenil právě 12 miliard korun. „Znalec nereflektoval předpisy upravující poskytování veřejné podpory a neprovedl ocenění podle toho, za jakou tržní cenu by bylo majetek skutečně možné prodat,“ uvedla ve zprávě společnost RegioJet patřící do skupiny Student Agency.

Aktuální spor není jediný, který majitel žlutých vlaků a autobusů proti Českým drahám vede. Dlouhodobě kritizuje chystaný převod nádraží na SŽDC, který rovněž označuje za nedovolenou státní podporu a požaduje, aby je státní dopravce další státní organizaci předal bezúplatně. České dráhy to ale odmítají, podle nich by porušily povinnost spravovat vlastní majetek s péčí řádného hospodáře.

,