Bez ohledu na to, zda jde o oblečení, boty, elektroniku či nářadí, bude záruční doba, ve které lze vrátit či vyměnit vadné kusy, celé dva roky.
"Zákon je teď přísnější vůči obchodníkům. Veškeré spotřební zboží, které je nyní na trhu, je chráněno čtyřiadvacetiměsíční lhůtou. Už nebude brán zřetel na to, kdy bylo vyrobeno. Přechodná doba novely už uplynula," říká šéf Sdružení obrany spotřebitelů František Lobovský.
Připomíná, že záruční dobu si nelze plést s životností výrobku. A konečné slovo, zda například díru v podrážce boty zavinila špatná kvalita, nebo ji jen prošlapal její majitel, zůstává i nadále na prodejci.
Na záruční době nemění nic ani to, když si zboží lidé koupí za polovinu původní ceny. Sezonní slevy a výprodeje, které jsou nyní v plném proudu, nemohou ze zboží udělat druhořadý nevratný artikl.
Jedinou výjimkou jsou případy, kdy obchodník prodává se slevou právě kvůli nějaké poruše či poškození zboží. "Pak samozřejmě musí zákazníka upozornit, že kupuje se slevou poškozený výrobek. Jakmile na to přistoupí, nemůže pak zboží reklamovat, věděl o tom, že kupuje vadnou věc," dodává Lobovský.
Dvouletá záruka samozřejmě nechrání zboží v bazarech či vetešnictvích a second handech. Naopak větší páky mají v rukou zákazníci internetových obchodů či podomních a zájezdových prodejců, kteří obvykle nabízejí kosmetiku, vysavače či nádobí.
Mohou vracet i zboží, které je v pořádku, na což zákazníci klasických kamenných obchodů nemají právo. Zboží z internetu, které nelze předem osahat, je možné vrátit ještě 14 dní po koupi a výrobky od podomních prodejců mají týdenní lhůtu, kdy si lze koupi ještě rozmyslet.
Když se Ježíšek spletl
V Česku se jen pomalu zabydluje zvyk běžný například v USA, kdy obchodníci bez problému vymění nebo vezmou zpátky zboží, které zůstalo v lednu ležet pod vánočním stromkem a buď nepasuje, nebo překvapilo obdarovaného hned dvakrát.
V obchodních domech se nyní potkávají lidé, kteří přišli nakupovat se slevou, s těmi, kteří se svými dárky moc neuspěli a chtějí je vyměnit. A tady záleží hlavně na vstřícnosti obchodníků. "Buď to chtějí vyměnit za jinou velikost, nebo za jiné zboží," říká reklamační pracovnice v pardubickém Tesku.
"Pokud má zákazník lístek od pokladny a příslušné čárové kódy, peníze vracíme," říkají její kolegové v prodejně. Ale to šlo jen do konce loňského roku. Nespokojení zákazníci nosí zpátky elektroniku, textil a hračky také do supermarketů Globus.
"Do třiceti dní je možné k nám přijít s pokladním dokladem a originálním obalem," tvrdí lidé v reklamacích. "Když zboží máme, tak jim je vyměníme, když ne, vyplatíme peníze," dodávají.