Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Všechny kraje zůstanou u Českých drah. Lidé s nimi budou jezdit nejméně dalších 10 let

  16:05aktualizováno  16:05
České dráhy mají jistou práci na regionálních tratích na dalších nejméně deset let. Všechny kraje, v kterých vládnou sociální demokraté, už schválili prodloužení smluv s Českými drahami až do roku 2019. Všude jsou už schválené, někde je budou ještě zítra podepisovat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Posledním krajem, kde radní rozhodli o delší smlouvě, je Jihomoravský. Souhlas potvrdili dnes odpoledne.

Pro cestující to znamená, že je nejméně deset let budou většinou dál vozit ČD, konkurence se na koleje dostane jen velmi obtížně. Chce se proto obrátit na Evropskou komisi.

Spěch krajů má svůj důvod: od 3. prosince začnou ve vlakové dotované dopravě platit jiná pravidla, která by přikazovala krajům otevřít koleje konkurenci. S prodlouženými smlouvami se mohou takové povinnosti vyhnout.

Dnes smlouvu s drahami podepsala například hejtmanka Plzeňského kraje Milada Emmerová. Kraj sice vypsal na vlaky výběrové řízení, nakonec ho ale zrušil. Nakonec uzavřel Plzeňský kraj jednu z nejdelších smluv: i s opcí mohou mít dráhy jistotu zakázky do roku 2026. Během posledního týdne odsouhlasili smlouvy radní či zastupitelé ve všech krajích.

Může se hodit

Jízdní řády na iDNES.cz

Na stránkách www.jizdnirady.cz můžete nově vyhledávat spojení nejen v autobusové, vlakové a městské hromadné, ale i v letecké dopravě. Vlakové jízdní řády se zároveň rozšířily o databázi výluk Českých drah.

I když většina krajů podepsala smlouvy na nejméně deset let, některé tvrdí, že vstup konkurence současné smlouvy umožňují. "Smlouva nebrání kraji v tom, aby na některé úseky vypisoval soutěže," tvrdí Jaroslav Tomík z odboru dopravy Olomouckého kraje.

Nejde přitom rozhodně o malou zakázku: kraje dohromady za deset let vyplatí drahám bez jakékoliv soutěže 150 miliard korun.

Podle Jiřího Schmidta ze společnosti RegioJet, která podala řadě krajů nabídky na provozování regionální dopravy, na některé kraje podají stížnosti u Evropské komise. "Asi exemplární případ je Plzeň," dodal Schmidt. Šéf Student Agency Radim Jančura, pod který RegioJet spadá, dokonce plánuje reklamní spoty kvůli sociálním demokratům.

"Na deset až patnáct let se trh regionálních železnic zcela uzavře," říká Petr Kadeřávek z odborného časopisu Železniční magazín.

Kraje argumentují tím, že dlouhodobé smlouvy jim umožní lepší ceny a také nákup vozidel z evropských fondů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obal kořenící směsi Kucharek je nápadně podobný obalu známější Podravky.
Podravka získá od polského plagiátu Kucharek 200 tisíc, rozhodl soud

Potravinářská společnost Podravka získala 200 tisíc korun jako zadostiučinění za nutnost domáhat se svých práv soudní cestou proti firmě Pěkný - Unimex z...  celý článek

ČEZ
Čistý zisk ČEZ vzrostl o 21 procent na 16,7 miliard korun

Čistý zisk energetické společnosti ČEZ stoupl v pololetí meziročně o 21 procent na 16,7 miliardy korun. K růstu dopomohly mimořádné příjmy z prodejů akcií MOL...  celý článek

Vozy potravinového e-shopu Košík.cz
Internetový supermarket Košík míří pod křídla Mall. Spojí síly s Kolonialem

Skupina Mall Group kupuje internetový supermarket Košík.cz od podnikatele Josefa Kollera, který se v posledních týdnech stal jeho vlastníkem. Transakci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.