Posledním krajem, kde radní rozhodli o delší smlouvě, je Jihomoravský. Souhlas potvrdili dnes odpoledne.
Pro cestující to znamená, že je nejméně deset let budou většinou dál vozit ČD, konkurence se na koleje dostane jen velmi obtížně. Chce se proto obrátit na Evropskou komisi.
Spěch krajů má svůj důvod: od 3. prosince začnou ve vlakové dotované dopravě platit jiná pravidla, která by přikazovala krajům otevřít koleje konkurenci. S prodlouženými smlouvami se mohou takové povinnosti vyhnout.
Dnes smlouvu s drahami podepsala například hejtmanka Plzeňského kraje Milada Emmerová. Kraj sice vypsal na vlaky výběrové řízení, nakonec ho ale zrušil. Nakonec uzavřel Plzeňský kraj jednu z nejdelších smluv: i s opcí mohou mít dráhy jistotu zakázky do roku 2026. Během posledního týdne odsouhlasili smlouvy radní či zastupitelé ve všech krajích.
Může se hoditJízdní řády na iDNES.cz Na stránkách www.jizdnirady.cz můžete nově vyhledávat spojení nejen v autobusové, vlakové a městské hromadné, ale i v letecké dopravě. Vlakové jízdní řády se zároveň rozšířily o databázi výluk Českých drah. |
I když většina krajů podepsala smlouvy na nejméně deset let, některé tvrdí, že vstup konkurence současné smlouvy umožňují. "Smlouva nebrání kraji v tom, aby na některé úseky vypisoval soutěže," tvrdí Jaroslav Tomík z odboru dopravy Olomouckého kraje.
Nejde přitom rozhodně o malou zakázku: kraje dohromady za deset let vyplatí drahám bez jakékoliv soutěže 150 miliard korun.
Podle Jiřího Schmidta ze společnosti RegioJet, která podala řadě krajů nabídky na provozování regionální dopravy, na některé kraje podají stížnosti u Evropské komise. "Asi exemplární případ je Plzeň," dodal Schmidt. Šéf Student Agency Radim Jančura, pod který RegioJet spadá, dokonce plánuje reklamní spoty kvůli sociálním demokratům.
"Na deset až patnáct let se trh regionálních železnic zcela uzavře," říká Petr Kadeřávek z odborného časopisu Železniční magazín.
Kraje argumentují tím, že dlouhodobé smlouvy jim umožní lepší ceny a také nákup vozidel z evropských fondů.