Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bizarní souboj na železnici: všichni chtějí být národním dopravcem

  17:27aktualizováno  17:27
Úřad průmyslového vlastnictví čeká řešení zajímavého právního sporu tří železničních dopravců. Označení Národní dopravce chtějí totiž po státních Českých drahách používat i dva soukromí dopravci.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Po RegioJetu si jako poslední podal návrh o zápis ochranné známky národního dopravce i Leo Express. Ten rovnou žádá i o ochrannou známku, kde se označuje jako mezinárodní dopravce.

„České dráhy se registrací tohoto označení snaží vyvolat mylný dojem, že se s ochrannou známkou Národní dopravce pojí nějaké výlučné právo a postavení. To je na otevřeném trhu naprostý nesmysl,“ řekl zakladatel a šéf Leo Express Leo Novotný.

A proč jeho firma žádá i o ochrannou známku Mezinárodní dopravce? „Je to samozřejmě recese. Nechceme se předhánět v ochranných známkách, legislativních označeních a diskuzích, kdo je víc národní dopravce,“ dodal Novotný.

I RegioJet argumentuje podobně jako Leo Express: „Celá ta věc je od začátku absurdní. Bohužel České dráhy začaly toto označení používat s cílem prosadit si jakousi vedoucí úlohu na otevřeném trhu, což je nepřípustné. Jsou pouze státem vlastněný dopravce, nikoli dopravce, který by měl mít jakoukoli preferenci,“ řekl mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Označení Národní dopravce používají České dráhy i v nové reklamě:

Leo Express však už v minulosti o Českých drahách jako o národním dopravci mluvil. Například v roce 2012 v pořadu Hyde Park v České televizi použil Novotný spojení národní dopravce ve spojitosti s Českými drahami, v listopadu roku 2013 označuje národním dopravcem České dráhy ve své tiskové zprávě. Samotné České dráhy odmítly snahy konkurence o registraci ochranné známky komentovat.

Každá z firem si u Úřadu průmyslového vlastnictví žádá o registraci nepatrně odlišné ochranné známky. České dráhy chtějí přímo označení „Národní dopravce“, RegioJet si žádá o označení „RegioJet národní dopravce“ a „RegioJet Student Agency váš národní dopravce“. Leo Express si žádá o spojení „Leo Express Národní dopravce“.

Pokud by všichni zažádali o stejnou ochrannou známku, měl by v řízení přednost ten, kdo podal žádost první, což byly v tomto případě České dráhy.

Podle Ivy Koutné, ředitelky odboru ochranných známek Úřadu průmyslového vlastnictví se o každé přihlášce vede samostatné správní řízení, jehož výsledkem je buď zápis, nebo zamítnutí ochranné známky. „Platí tedy, že o každé pozdější přihlášce se shodným označením se rozhodne vždy až poté, s jakým výsledkem skončí řízení o zápisu přihlášky starší,“ řekla Koutná.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.