Kultovní reklamy: Počkejte 20 minut a močte se slevou, vtipkoval Oskar

  • 28
Byl přelom tisíciletí. O trh s mobilním voláním se dělili dva dominantní hráči - Eurotel a Pegas. Tento tandem se ale rozhodl nabourat nový nezvaný host - Oskar. Uvedl se sérií vtipných reklam, které se trefovaly do slabin konkurence.

WC a Zmýlená patří mezi reklamy, které si lidé dodnes pamatují. Často se jednalo o krátké scénky, které do reklamního řemesla přinesly nové prvky: neherce, scénky s jedním záběrem, účinkující bez záběru na hlavy. Zpravidla to byly vtipné, krátké scénky bez složitých dekorací.

„Do čtyř hodin mám špičku, takže malá je za pět. Ale kdybyste vydržel dvacet minut, máte velkou za tři a malá je k tomu zdarma,“ hlásí toaletářka v reklamě. Pointu pak vysvětluje hláška „Proč platit za stejnou službu různé ceny?“

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Z tohoto bleskového střihu trochu vybočovala předchozí reklama Telefonováci. „Velkou roli sehrál osvícený klient,“ vzpomíná spoluautor těchto spotů Daniel Růžička. Další reklama, která těmto krátkým etudám předcházela, s názvem Telefonováci, se trefila do černého hned dvakrát. Parodie, na níž se podílel i Milan Šteindler, vystihla dobový odpor a nepochopení nastupujícího televizního fenoménu zvaného sitcom. K tomu vtipně uvedla na trh mladého mobilního hráče, který chtěl rozbít „monopol“ dvou gigantů Eurotel a Pegas.

„Natočili jsme to místo klasického teleshoppingu, který po nás klient chtěl. Říkali jsme si, že když máme tři minuty v televizi, je škoda dát tam něco ve smyslu ‚zavolejte nám na číslo, převezeme vám telefon‘,“ ohlíží se Růžička. U finálního rozepsání scénáře asistoval také herec Jiří Macháček.

Zmýlená, WC a další reklamy ze série krátkých spotů vypadají nízkonákladově, paradoxně však podle Růžičky levné nebyly. Na natáčení měl třeba celý den, což dnes není vůbec obvyklé.

Příliš dobré reklamy

Oskar v reklamách působil jako moderní vyzyvatel, jeho identitu jasně shrnoval slogan: „Proč ještě nemáte telefon, když ho teď díky Oskarovi může mít každý?“. Snažil se zaujmout obyčejné lidi jinak než konkurence, která poskytovala drahé služby a chyběl jí proklientský přístup.

Efekt se dostavil, ale mělo to své mouchy. „Reklamy byly příliš dobré. Ten, kdo ještě neměl mobil, šel si pro něj do Oskara. Byli ale příliš úspěšní v získávání zákazníků, kteří moc neplatili,“ říká Vladimír Bystrov z Bison & Rose.

K Oskarovi přicházeli klienti, kteří moc za telefon neutráceli, hlídali si kredit na předplacených kartách. Firmě to přinášelo méně, než by potřebovala na rozvoj sítí a lepší pokrytí. Bez něho si však zavírala dveře před movitější klientelou a firmami, které vyžadovaly pro své služební telefony co nejlepší pokrytí.

Reklamy byly i přesto povedené. „Oskar byl značkou, která zde dovedla k dokonalosti firemní identitu ve všech jejích podobách, včetně té zvukové. Věděli jste o co jde už podle prvních tónů. Měli to špičkově promakané, dlouho předtím ani potom jsem něco takového neviděl,“ hodnotí Vladimír Bystrov.