Továrna Volkswagenu ve Wolfsburgu.

Továrna Volkswagenu ve Wolfsburgu. | foto: AP

Jiný kontinent, stejné manipulace. VW podváděl i v Evropě, tvrdí test

  • 55
Německý koncern Volkswagen v Evropě pravděpodobně používal stejné triky jako v USA, kterými ošálil emisní testy. Ukázala to laboratorní zkouška provedená pro britskou stanici BBC Panorama.

Volkswagen v průběhu největšího skandálu ve své historii už přiznal, že manipuloval emisní testy v USA, nebylo však zcela jasné, zda se stejných manipulací mohl dopouštět i v Evropě. Test provedený BBC naznačuje, že tomu tak bylo.

To by mohlo být další tvrdou ranou pro automobilku, kterou otřásá skandál, týkající se dieselových motorů několika značek včetně české Škody Auto.

Skandál se točí kolem softwaru, instalovaného v automobilech, který je v okamžiku testování schopen snížit produkci jedovatého oxidu dusíku z výfuku. Volkswagen potvrdil, že tímto softwarem bylo v Evropě vybaveno 8,5 milionu vozů, z toho 1,2 milionů aut prodala firma do Velké Británie.

BBC Panorama provedla test na automobilu VW Passat Blue Motion v akreditované laboratoři v Česku. BBC se pokoušela testy provést v britských laboratořích, nicméně neuspěla. Česká zkušebna se však řídí stejnými pravidly jako ty britské a vydává osvědčení u nových aut i motorů pro evropský trh.

BBC si vzala na pomoc k testům bývalého vládního inspektora Teda Foremana, který garantoval správný postup testů podle 280stránkové příručky. Na základě výsledků redakce tvrdí, že podvodný software v autě byl.

Software neobelstil horký motor

Laboratoř v testu prováděla zkoušky podle norem Euro 5, jejichž dodržení je propustkou na evropský trh. Nejdříve se striktně řídila testovacími pravidly, která stanovují povolenou rychlost, dobu jízdy, zatáčení i čas. Podle toho software poznal, že je vůz testován a mlžil.

Napodruhé si však laboratoř stanovila vlastní pravidla a před testy vůz prohnala velkou rychlostí, typickou pro dálnice. Ještě horký motor však tentokrát při zkouškách propadl - vyprodukoval 435 mg/km oxidu dusíku, limit EU je přitom 180 mg/km. Software si v tomto případě myslel, že je vůz v reálném provozu.

Automobilka Volkswagen na základě upozornění BBC připustila, že tento automobil obelhával emisní testy. „Když jste spustili druhý test, popsaný jako horká zkouška, automobil nerozpoznal, že je v testovacím prostředí a změnil svou emisní strategii,“ uvedla firma.