To je polovina dnešní ceny nejlevnějších aut na trhu.
Lidový vůz by měl znovu naplnit význam názvu Volkswagen a měl by být dostupný pro chudší zákazníky v Asii. Ti by se mohli spokojit s mnohem menší výbavou, než na jakou jsou zvyklí evropští řidiči.
"Dá se říci, že jdeme zpět ke kořenům. Děláme to však proto, že tam je i trh," řekl jeden z manažerů Volkswagenu britskému deníku Financial Times.
Součástí Volkswagenu je i Škoda Auto, která má za úkol mimo jiné obsazovat právě tyto trhy. K projektu 3K, jak se vývoji levného auta ve Volkswagenu říká, se však škodováci nehlásí. Podle mluvčího Škody Jaroslava Černého jde o spekulace tisku, které se ani Škody netýkají.
Šéf VW Bernd Pischetsrieder už několikrát mluvil o tom, že firmě chybějí levné vozy pro chudší země, kde se motorismus nadějně rozvíjí a kde lze na rozdíl od Evropy a USA čekat velký růst prodeje.
Ředitel Škody Detlef Wittig letos na jaře prohlásil, že by se mohla udělat například chudší verze fabie sedan s minimální výbavou. Škoda by tak odpověděla na nástup rumunské Dacie Logan, která je v automobilovém světě považována za jeden z ukázkových modelů pro méně rozvinuté země. Volkswagen začal v Brazílii vyrábět malý vůz Fox, který se nyní prodává i v Česku.
Všechny tyto vozy však stojí kolem 200 tisíc a víc, takže auto za poloviční cenu by vyžadovalo úplně nový přístup. Nejlevnější motor do fabie stojí dnes v servisu 95 tisíc korun. Tuna pozinkovaného plechu stojí okolo dvaceti tisíc korun.
"Do tří tisíc eur se nedá vejít," říká automobilový konstruktér Jaroslav Fuksa, který si staví vlastní auto a říká, že za sto tisíc by leda svařil rám.
Protože prodej aut ve světě příliš neroste, automobilky se snaží neustále hledat, kde ušetřit a jak cenu snížit. Třeba Toyota uvádí, že v posledních letech dokázala na každém autě ušetřit aspoň 200 dolarů. K dalším úsporám se Japonci chtějí dostat přes nová řešení, třeba spojováním dílů bez šroubů nebo úspornějším vykrajováním plechů.
Další cestou je stavět auta tam, kde je to levnější. Škodovky se budou montovat v Číně, zvažují se též investice v Rusku a v Kazachstánu.