Ilustrační snímek | foto: Reuters

VW už na jaře poslal americké řidiče do servisu. Výtky úřadů zamlčel

  • 14
Volkswagen v dubnu 2015 vyzval v Kalifornii v dopise majitele některých aut Audi a VW, aby je odvezli do autorizovaného servisu kvůli novému softwaru. Automobilka je ale neinformovala, že podniká tuto akci v naději, že uspokojí stále skeptičtější vládní regulační úřady, napsala agentura Reuters.

Volkswagen informoval majitele o problému s emisemi, který by mohl ovlivnit jejich vůz. Dopis vyzývající ke kontrole byl určen pro majitele určitých modelů z let 2010 až 2014 s dvoulitrovým naftovým motorem. Majitelé měli kontaktovat servisy kvůli aktualizaci softwaru s cílem opravit problém se špatnou funkcí světelného indikátoru. Uváděl také, že Kalifornie požaduje aktualizace před obnovením registrace vozidla.

„Software pro řízení motoru vozu byl vylepšen, aby zajistil, že výfukové emise vašeho vozidla jsou optimalizované a fungují efektivně,“ psalo se v dopise. Nyní se k němu automobilka odmítla vyjádřit.

Úřady už v té době upozorňovaly na nesrovnalosti mezi laboratorními výsledky emisních testů a skutečnými emisemi naftových motorů Volkswagenu.

Úředníci kalifornského úřadu pro čisté ovzduší CARB a americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) v prosinci 2014 souhlasili, že umožní dobrovolnou kontrolu naftových vozů Volkswagenu, aby automobilka opravila to, co podle ní byla tehdy pouze technická a snadno vyřešitelná závada. V dalších měsících se kontrola rozšířila na celonárodní úroveň.

Mluvčí CARB, který je součástí Kalifornské agentury pro ochranu životního prostředí, Dave Clegern tento týden potvrdil, že dopis byl součástí svolání vozů ke kontrole. „Je to jedna z oprav, kterou nám představili jako možné řešení. Nefungovalo to,“ prohlásil.

EPA koncem minulého týdne obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Ve skutečnosti auta vypouštěla mnohem více škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů.

Minulý týden automobilka uznala, že úmyslně klamala úředníky o tom, jak hodně její naftové motory znečišťují ovzduší. Oznámila, že skandál s emisemi se dotýká 11 milionů vozů po celém světě. Ve třetím čtvrtletí dá firma stranou 6,5 miliardy eur (176,4 miliardy korun) na pokrytí nákladů souvisejících se skandálem (vše o kauze čtěte zde).

Americké ministerstvo spravedlnosti zahájilo trestní vyšetřování případu a v sedmi státech bylo již jménem zákazníků podáno nejméně 25 návrhů na hromadné žaloby.

Volkswagen kvůli podvodům s emisemi očekává obří ztráty:

,