Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výběr mýta může příští rok skončit, připustil poprvé Ťokův úřad

  12:03aktualizováno  12:03
Ministerstvo dopravy poprvé přiznalo, že od ledna příštího roku může nastat situace, kdy nebude kvůli vlastní neschopnosti vybírat od kamionů na českých silnicích mýto. Podle odborníků by to vedlo k zahlcení českých silnic kamiony.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Vyplývá to z materiálu, který poslalo ministerstvo dopravy vedené ministrem Danem Ťokem na vládu a v kterém popisuje své další plány s provozováním mýtného systému po 31. prosinci 2016, kdy skončí stávající smlouva na provoz mýtných bran s konsorciem Kapsch. Server iDNES.cz má materiál k dispozici.

V něm ministerstvo dopravy potvrzuje, že jediná možná varianta pokračování výběru mýta je prodloužení smlouvy s Kapschem, sami úředníci v textu přiznávají, že jde o krizovou variantu. „Vyjma této krizové varianty je zde jiná varianta, tzv. nulová varianta, která spočívá v nevýběru mýta po roce 2016,“ napsalo ministerstvo do materiálu.

V praxi by to znamenalo, že by stát přišel nejméně o osm miliard korun čistého. Ročně od dopravců vybere kolem deseti miliard korun, dvě miliardy stojí údržba a provoz systému.

Na první pohled banální operace prodloužení smlouvy s Kapschem není totiž zdaleka tak jednoduchá, jak se může zdát. Prodloužení smlouvy může být opřeno o časovou tíseň, kterou si ale nesmí zadavatel způsobit, nebo technologickou jedinečnost. První varianta zcela padá, do časové tísně se ministerstvo dostalo pouze střídáním ministrů a vlastní neschopností. Technologická výjimečnost je reálnější verzí, do hry ale může vstoupit také ještě názor antimonopolního úřadu.

Materiál současně končí s nadějemi některých jiných provozovatelů mýtných systémů, že by mýto u nás mohli převzít. Největší naděje si dělal slovenský Skytoll, personálně propojený s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Počítá se pouze s Kapschem. „Další činnosti ministerstva dopravy budou zaměřeny na nalezení věcné shody nad předmětem a obsahem smlouvy prodlužující provoz Systému elektronického mýta stávajícím dodavatelem služeb,“ uvádí ministerstvo.

Ministerstvo chce s Kapschem prodloužit smlouvu maximálně na tři roky, příští rok chce zavést i Evropskou mýtnou službu, která by měla umožnit i provoz jiných palubních jednotek v mýtném systému. Stejný plán měl už před více než rokem exministr dopravy Antonín Prachař, jeho následník Dan Ťok ho ale odmítl s dovětkem, že mýto není takový problém. Současně má ministerstvo začít s přípravou velké soutěže na výběr mýta po roce 2020.

Varianta bez výběru mýta příští rok přitom podle lidí zabývajících se mýtem není až tak nereálná. Stát by mohl maximálně zacelit část ztrát tím, že by zavedl dálniční známky pro kamiony. Jenže jejich cena je regulovaná Evropskou komisí a rozhodně by výnos nepřesáhl stávající výběr mýta.

„Při znovuzavedení dálničních kuponů by na českých dálnicích nebylo možné vybrat za rok od nejběžnějšího kamionu třídy Euro V více než 1 329 eur (36 000 korun,“ upozorňuje ve svém komentáři Odkaz Ondřej Zaoral ze společnosti Inoxive.

Jenže jde i tak o teoretické peníze: musel by se nejprve změnit zákon. Při tempu české legislativy je nereálné, že by se podařilo do konce roku sepsat a schválit zákon a ještě dodat prováděcí vyhlášky.

Jako ještě větší problém vidí Zaoral při zrušení výběru mýta nárůst provozu kamionů, především těch starších s horší emisní třídou. Například dopravci při cestě z Bratislavy do Frankfurtu by se namísto stávající jízdy přes Rakousko vyplatila finančně více cesta přes Česko.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.