Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Výběr mýta narostl k rekordu. V květnu vyneslo 865 milionů korun

  • 5
Na elektronickém mýtném se v květnu vybralo 865 milionů korun. Meziročně jde o téměř osmiprocentní růst a zároveň nejvyšší vybranou hodnotu a nejvyšší meziroční nárůst v letošním roce. Vyplývá to ze statistik provozovatele tuzemského mýtného systému společnosti Kapsch.

Za růstem je kromě oživení ekonomiky skutečnost, že oba květnové svátky letos vyšly na víkendy.

Počet mýtných transakcí, tedy záznamů jízd kamionů pod mýtnými branami, se meziročně zvýšil o 12 procent. Rozdíl mezi počtem plateb a skutečnou vybranou částkou podle Kapsche padá na vrub rostoucímu počtu kamionů s ekologičtějšími motory, které za průjezd platí nižší částky. Kamiony splňující podmínky nejvyšší emisní kategorie Euro 6 nyní tvoří více než třetinu všech plateb.

KOMENTÁŘ: Ťokovy omyly a lži s mýtem

Celkem se za pět měsíců letošního roku na mýtném vybralo přes čtyři miliardy korun, meziročně tak růst vybraného mýta po započtení silného května vzrostl na 3,6 procenta. „Pokud vydrží aktuální meziroční růst mýtných výběrů nad třemi procenty, mohli bychom celoročními výsledky prolomit desetimiliardovou hranici mýtných příjmů státu,“ uvedl generální ředitel Kapsch ČR Karel Feix.

Celkem se na mýtném od roku 2007, kdy se v Česku začalo vybírat prostřednictvím mýtných bran, vybralo téměř 72 miliard korun. Za stavbu systému a jeho provoz stát společnosti Kapsch a jeho subdodavatelům zaplatil zhruba 19 miliard korun bez DPH.

Na konci letošního roku desetiletý kontrakt s Kapschem vyprší a ministerstvo dopravy hledá způsob, jak ve výběru mýta pokračovat. Už na konci loňského roku úřad připustil, že klasickou otevřenou soutěž na nového provozovatele nestihne připravit. Dodal, že kvůli technickým komplikacím při předávání systému jiné společnosti chystá prodloužení smlouvy s nynějším provozovatelem. Zájem o provoz systému nicméně oznámily i další společnosti, například výběrčí mýta na Slovensku, společnost SkyToll.