Po kilech se dnes prodává snad jen mouka a cukr. Zejména u kávy si libují v hmotnostech jako 75 nebo 125 gramů a i ty rádi často mění. Porovnávat ceny mezi sebou je tedy hodně složité.
S tím je teď ale konec. Od 1. května je rozhodování zákazníka jednodušší. Přímo na cenovce najde kromě ceny za kus i částku za kilo. Na liště regálu se tak u pětasedmdesátigramového sáčku kávy vedle ceny 23,50 Kč objeví ještě 313,30 Kč/kg.
Obchody totiž musí u balených výrobků kromě prodejní ceny uvádět i takzvanou měrnou cenu, tedy cenu za kilogram, litr nebo metr. Nařizuje jim to nový zákon o cenách. A obchodníci to skutečně dělají. Z průzkumu, který pro MF DNES zpracovala agentura Field Research v pražských a brněnských obchodech, vyplynulo, že naprostá většina řetězců ceny za kilo či litr uvádí.
Ani v jednom z 27 sledovaných obchodů se nestalo, že by se nové cenovky neobjevily vůbec. "Pokud měrné ceny někde nebyly, jednalo se o nápoje, které nejsou uloženy v regálech, ale na paletách uprostřed uliček," říká Eva Šímová, která zpracovávala výsledky průzkumu. Bylo to v pražských obchodech Globus (Zličín), Albert (Řepy), Interspar (Zličín) a Carrefour (Stodůlky).
Místo kalkulačky lupu
Nové cenovky tedy v obchodech jsou, ne všude však ulehčí zákazníkům život. Zdá se, že někde se vypořádali s novou zákonnou povinností stylem "aby se vlk nažral a koza zůstala celá". Zákon nařizuje měrnou cenu uvádět, ale velikost písma a způsob, jak a kam cenu napsat, už pochopitelně
neřeší.
A obchodníkům se moc nechce upozorňovat na to, že tento výrobek je třikrát dražší než ten vedle. Číslice jsou někdy psány tak miniaturním typem písma, že by na ně člověk potřeboval lupu (u Meinla a v Bille). Jinde zase ceny zasahují až pod okraj plastové lišty, takže jsou k ničemu.
Porovnávání cen může přinést překvapení
Pokud si myslíte, že měrné ceny vám nic nepřinesou, protože už máte svou značku dávno vybranou, nenechte se mýlit. Porovnávat nemusíte jen ceny různých značek, zajímavé je i srovnání různých balení stejného výrobku.
Když si v Carrefouru koupíte 75gramový balíček kávy Jacobs Aroma, zaplatíte za kilo 206 korun, když si vyberete balení po 250 gramech, přijde vás kilogram na 150 korun a v případě půlkilové plechovky (stále stejné značky) bude kilo stát – v rozporu s logikou – 193 korun.
Kilo okurek, nebo kilo konzervy?
Ceny za kilogram, litr či metr se budou muset objevovat i v reklamách; obchody jsou nuceny je uvádět i ve svých propagačních letácích. Povinnost se netýká jen obchodů s prodejní plochou menší než čtyři sta metrů čtverečních.
Zákon pamatuje i na takový zdánlivý detail, jako jsou ceny pevných potravin v nálevu. U nich se musí měrná cena vztahovat k hmotnosti pevného podílu. Když budete tedy kupovat hrušky ve vlastní šťávě nebo okurky ve sladkokyselém nálevu, měli byste se z cenovky dozvědět, kolik stojí kilo samotných hrušek nebo okurek, nikoliv kilo konzervy či skleněné lahve.