Mýtná brána (ilustrační snímek)

Mýtná brána (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Stát nestihne vybrat nového provozovatele mýta, varují experti

  • 57
Vláda prohospodařila další půlrok, kdy mohla připravovat výběr nového provozovatele mýta. Smlouva s firmou Kapsch platí až do konce roku 2016, nicméně na přípravu výběrového řízení zbývají necelé dva roky. Ministerstvo dopravy proto už nyní připravuje náhradní scénář pro případ, že nového provozovatele nestihne vybrat včas.

"Už v říjnu 2015 musí být jasné, kdo bude mýto od ledna 2017 provozovat," tvrdí Ondřej Zaoral ze společnosti Inoxive, který stál u rozjezdu stávajícího mýtného systému a působí ve Sdružení pro dopravní telematiku.

Čím dál častěji tak u odborné veřejnosti převládá názor, že je příprava v takovém skluzu, že není možné vše potřebné udělat včas. "Na podzim jsem říkal, že je za pět minut dvanáct. Teď už je deset minut po dvanácté," dodává Zaoral. Podobně mluví i další odborníci, které MF DNES oslovila.

Stát totiž dosud neudělal pro přípravu nového tendru prakticky nic. Zatím jen najal bez soutěže firmu Veřejné zakázky na organizaci tendru pro výběr projektového manažera – to je klíčová postava, která stanoví parametry mýtného systému. Jenže od vyhlášení tendru uplynul již měsíc a zadávací dokumentace není ani zdaleka hotova.

Podle mluvčího Tomáše Neřolda by měla být soutěž na manažera vyhlášena do konce února. Podle něj však bude soutěž už vyhlašovat pravděpodobně nová vláda.

"Hrozí, že se bude dělat opět vše narychlo, jako v roce 2005. Následky takového konání pociťujeme dodnes," řekl MF DNES vysoce postavený zdroj z ministerstva dopravy. "Může se tak například opakovat situace, že soutěž bude vypsána ještě před tím, než zákonodárci schválí potřebné legislativní úpravy, což by mohlo opět generovat těžko řešitelné problémy. Navíc není stále jasné, co stát od mýta chce," dodal zdroj. Mýto má buď regulovat dopravu, nebo sloužit jako zdroj příjmů.

Může se proto stát, že bude mýtný systém bez soutěže opět provozovat Kapsch, nebo stát mýto nebude vybírat vůbec. "Vedení ministerstva nesplnilo úkol uložený vládou a dosud nepředložilo návrh složení řídícího výboru, který je základním krokem pro zahájení procesu nových výběrových řízení," konstatuje kandidát na ministra dopravy Antonín Prachař (ANO).

Pro nového ministra dopravy je mýto prioritou

Ministerstvo věří, že se termín ještě dá stihnout. "Časové rezervy jsou již nyní minimální. Náhradní scénář pro případ ohrožení termínu soutěže na provozovatele mýta bude součástí analýzy, která vznikne v nejbližších měsících," řekl Neřold. Otázka mýta se řeší na ministerstvu dopravy už dva roky a za tu dobu se zde vystřídali tři ministři. Žádný z nich přitom v otázce mýta o ničem nerozhodl.

Zdaleka přitom nejde jen o samotný tendr na provozovatele mýta. Musí se například s konečnou platností rozhodnout o tom, zda a případně v jakém rozsahu se zpoplatní silnice první třídy a jaká bude s tím související nutná úprava legislativy. Přijatá rozhodnutí musí následně projít meziresortním připomínkováním a pak přes parlament a prezidenta.

"Vzhledem k velikosti tendru, ze kterého by měl tento provozovatel vzejít, je však nutné počítat s tím, že soutěž může skončit u antimonopolního úřadu, a díky tomu se celý proces klidně i na půl roku přeruší. V tak rozsáhlém projektu je nutné s časovými rezervami počítat, ale prostor pro ně již zcela mizí," dodal Zaoral z Inoxive.

Pravděpodobný ministr dopravy Prachař považuje mýto za jednu z priorit. Zůstává optimistou a věří, že i přes všechna zpoždění se nového provozovatele podaří najít. "Určité zpoždění existuje a budeme nuceni některé, zejména odborné diskuse uvnitř resortu zkrátit tak, abychom splnili veškeré zákonné podmínky k serióznímu a nediskriminačnímu způsobu výběru nového provozovatele," řekl.