Čtenáři iDNES.cz poslali redakci celkem třicet tipů na největší propadák mezi výrobky a službami. Mezi stížnostmi dominovaly rozpadlé boty.
Čtenáři si nejvíce stěžovali na odpadlé podpatky, odlepující se podrážku, a to všechno po pár měsících nošení. Jednalo se o sportovní boty, o outdoorovou nebo elegantní obuv.
Případy zničených bot jsou na reklamačním oddělení poměrně častou záležitostí. Někdy si za to ale mohou sami zákazníci, kteří o obuv nepečují a pak často při reklamaci neuspějí.
. AnketaVyberte největší šmejd |
"U některých bot bych spíš navrhovala titul ‚vynikající výrobek‘, protože mi připadá, že jejich majitel o ně jednak nepečoval a jednak nechal malou vadu být, až se boty úplně zničily," komentovala stížnosti mluvčí Obrany spotřebitelů Ivana Picková.
1. Mezi šmejdy se objevily boty značky Baťa nebo Rockpoint. Obuv Garmont Eclipse XCR vydržela rok a půl.
Boty Ottimo stály téměř dva tisíce korun, po roce a půl nošení se začal odlamovat podpatek, a to na obou botách. Majitel je zašel ihned reklamovat a následně mu byly vráceny peníze.
2. Dalším kandidátem na největší šmejd je šijící stroj značky Balerína, který se hned při prvním použití podle čtenářky rozpadl. Další problémy následovaly při reklamacích, kde majitelce poté, co ho jednou použila, sdělili, že stroj je opotřebován.
Čtenářka ho koupila v Šicím centru Radovský. Výrobek byl poměrně levný a teď ho paní uchovává jako nefunkční suvenýr.
Vladimír Radovský z Šicího centra Radovský pro iDNES.cz řekl, že kvalitních strojů v té nejnižší cenové relaci je velice málo. "Velmi záleží na značce a začínají někde na úrovni kolem 10 000 Kč a výše. Z našich zkušeností jsou z 90 procent poruchy způsobené špatnou obsluhou stroje.
Stroj Balerina jsme prodávali přibližně tři roky. I když to byl jeden z těch nejlevnějších neznačkových z Číny, tak zase tolik problémů s ním nebylo. Nedováží se už asi tři roky."
3. Mezi nominacemi se objevil i šroub, který podle čtenáře nemá normální závity. "Soustředné kroužky tvoří pouze jakýsi závit-nezávit," napsal čtenář. Zákazníkovi nejprve přišel kus nábytku bez nohy. Ta byla později dodána, avšak se šroubem, který měl vodorovné, nikoli spirálové vruty a do nábytku nepasoval.
"Je možné, že z výroby může vyjít šroub bez závitu, ale nevím, jak vypadá šroub opatřený ‚soustředními kroužky‘, nicméně nemám žádnou zprávu o nevyřízené reklamaci," řekl Roman Kapusňak, technický ředitel společnosti Nejči nábytek.
4. Dalším kandidátem je kniha "Hrady a zámky Skotska". Majitelka po otevření knihy zjistila, že čte vlastně o australských domorodcích, navíc v italštině. Až v půlce knihy se dočetla o tematice, kvůli které si danou knihu koupila.
Knihu vydalo nakladatelství společnosti Slovart, autorkou je Cristina Gambarová. "Kniha Hrady a zámky Skotska se tiskla v Číně a jedná se o první chybu tohoto druhu. Pokud by se paní obrátila na nás, určitě bychom jí knihu ihned vyměnili," řekla iDNES.cz PR manažerka nakladatelství Jana Hoffmanová.
"Při zásilkách tohoto typu, kdy je výrobků plná paleta, se náhodně kontroluje jen jenom zhruba pět výrobků, nerozebíráme ji celou. Je možné, že se zmetek vyskytoval právě v té části, která prohlížena nebyla," dodal redaktor Slovartu Petr Hejný.
5. Dojem kvalitního výrobku nevytvořila zřejmě ani vývrtka od prodejce Globus, která se po prvním použití rozpadla.
6. Na největší šmejd byl nominován i takzvaný falešný lék. Starší žena naletěla reklamní kampani a přesvědčená o výjimečnosti výrobku si jej za devět tisíc korun koupila. Jednalo se o výrobek Detoxan QX, který jí měl ulevit od bolestí kloubů.
Když však bolesti neustoupily, zjistilo se, že zázračný lék není nic jiného než vitaminový doplněk, který vyrábí americká firma. Kontakt na distributora se redakci nepodařilo získat.
Mezi propadáky se poměrně často objevovaly společnosti Telefónica a UPC. Zákazníci s nimi mají tyto negativní zkušenosti.
. služby, které neobstály:Telefónica 1. Klient podepsal smlouvu na dva roky a služby byly nakonec poskytovány za jiných podmínek, než společnost slibovala. 2. Předčasné odstoupení od smlouvy bylo pro zákazníka nákladné na čas i na peníze. 3. Dvojí účtování operátorů Telefónica a Volný. Starší žena podepsala na základě reklamy smlouvu s operátorem Volný, čímž se jí měla zrušit smlouva s druhým operátorem - Telefónicou. Oba operátoři si však účtovali poplatky současně, a žena tak měla platit dvojnásobek. Ani jedna ze stran poté nebyla ochotna problém řešit. UPC: 4. Zákaznické centrum. Klienti si stěžovali na neochotu zákaznického oddělení, problémy dovolat se a složité řešení reklamací. 5. Problém se spuštěním služby. Jednalo se o internet a kabelovou televizi. Kritice se nevyhnul ani systém fakturací. |
Své místo si mezi kandidáty na největší šmejd zajistily i internetové obchody. Nejčastěji se jednalo o nespolehlivost společností, což se projevuje zejména problémy s dodáním zboží.
. Propadáky mezi internetovými obchody1. iBaby z Frýdku-Místku. Šlo o objednaný, zaplacený, ale nedoručený kočárek za více než 5 tisíc korun. Zákazník nakonec přišel na to, že firma ve skutečnosti neexistuje, nemá sídlo a on není jediný, kdo se stal obětí podvodu. 2. Ostrov pokladů. Zákazníkovi nebyla dodána zásilka se stavebnicí Lego. 3. DVDEdice.cz - Zákazník si objednal DVD za 200 korun, ale ještě tentýž den objednávku zrušil. Firma mu později vykalkulovala, že jí dluží 11 tisíc korun. 4. Vltava.cz - Další objednávka, která nebyla doručena. Tentokrát se jednalo o CD. |
Mezi adepty na propadák se objevila i směnárna Chequepoint. Zobrazovala totiž podle čtenáře odlišné kurzy, než za jaké mu peníze skutečně vyměnila. Ve směnárně mu prý řekli, že na to, aby platila tabulka viditelná z ulice, musí měnit více než 20 tisíc korun. Jinak platí tabulka, kterou má směnárna vevnitř.
Manažer společnosti Chequepoint Stanislav Peroutka však řekl, že není žádná peněžní hranice, která by ovlivňovala výši kurzu.
"Za stejný kurz vám vyměníme jedno euro nebo také 20 tisíc korun. Je pravda, že tabulky kurzů máme ve směnárně dvě. Ta, která je viditelná zvenčí, zobrazuje prodejní kurzy. Vevnitř je v dosahu zákazníka též druhá tabulka, na které jsou uvedeny kompletní nákupní i prodejní kurzy," řekl pro iDNES.cz Peroutka.
Čtenáři iDNES.cz upozornili i na stránky falešných agentur, jako například www.zahranicniprace.cz., http://www.aupair.cz/, http://www.1prace.cz/. Kanceláře prý neexistují a nikdo z "agentury" ani nebere telefony.