Ta parcela leží hned u trati, na nádraží je to zkratkou přes les hodinku a půl. Tato cimrmanovská replika platí i pro situaci v plánech švédské firmy na hranicích Pardubického a Královéhradeckého kraje.
"My jsme vytvořili projekt, věřili jsme, že splní technické požadavky na připojování dálnic a rychlostních silnic. Ale ten nebyl Ředitelstvím silnic a dálnic schválen jako vyhovující," řekl mluvčí firmy Petr Chadraba.
Podle norem musí být křižovatky od sebe vzdálené minimálně čtyři kilometry. Výjimku by muselo schválit ministerstvo dopravy.
"Nás techniky nenapadá jiné řešení, aby se vyhovělo normám a bylo to bezpečné. Rychlostní komunikace jsou od toho, že se tam jezdí rychle, tudíž nemůže být každý kilometr křižovatka. Připojování a odpojování vozidel je určité riziko," řekla projektová manažerka pardubického Ředitelství silnic a dálnic Hana Jarolímová.
Není vyloučeno, že se firma k projektu vrátí
Společnost uvažovala, že v Libišanech postaví nákupní centrum Avion, jehož součástí by byl obchodní dům Ikea. Plány ale firma zcela nezavrhla a je možné, že se k projektu ještě v budoucnu vrátí, případně bude hledat jinou lokalitu na východě Čech.
"Námi navrhované dopravní napojení byl jediný možný model. Musíme zvážit všechny možnosti, jak postupovat dál," řekl Chadraba.
Jistě ne všichni budou problémů v obchodnickém projektu litovat. Proti se stavěla například část obyvatel Libišan v čele se starostkou Monikou Novákovou. Stavba by do krajiny kolem obce výrazně zasáhla.
Odpůrci projektu také připomínali, že obchodních center v Pardubicích a Hradci Králové už je hodně. Toto si vyžádalo zábor až 60 hektarů úrodné půdy v rovinaté krajině. Z poloviny by plochu zalil asfalt a beton.
Paradoxně ústup Ikey by mohl pomoci vzestupu nového obchodního centra spojeného s plánovanou rekonstrukcí a přestavbou fotbalového stadionu v Hradci Králové. Firma ECE, která má být investorem, totiž chtěla po městě záruky, že v blízkém okolí jiné obchodní centrum nevznikne. (více o tom čtěte zde)
Nábytkářský kolos v současnosti připravuje investici do současných obchodních domů a nových projektů v Česku, Maďarsku a na Slovensku za devět miliard korun. Přistavuje další prostory na Černém Mostě, kam jezdí nakupovat lidé z východních Čech, a zpracovává plány na rozšíření centra na Zličíně.