Výdaje na reklamu vzrostou, ale pomaleji

  • 2
Televize a tisk přilákaly zatím v průběhu roku méně inzerce, než se čekalo. Podle odhadů společnosti ARBOmedia vynaloží letos inzerenti ve všech českých médiích na propagaci 16,19 miliardy korun, což je proti loňsku o tři procenta více. Původní odhady přitom počítaly s růstem téměř čtyřprocentním.

"Výsledky prvních osmi měsíců a výhled na konec roku ukazují na pomalejší tempo především u dvou nejsilnějších mediálních sektorů - televizí a tisku. Televize zpomalily především v důsledku náročného vyjednávání některých velkých klientů, které opozdilo a přibrzdilo jejich investice," říká Štěpán Wolde z ARBOmedia.

Určitý vliv přičítá i nižší sledovanosti způsobené extrémně teplým počasím v období mezi květnem a zářím.

Zpomalení tempa růstu u tisku způsobila podle Woldeho mimo jiné i konkurence televizí, které díky dokázaly přilákat část velkých investic původně určených tiskovým médiím.

Dosavadní vývoj letošního roku naopak ukazuje výrazné posílení reklamních příjmů rádií a internetových serverů.

Letošní dynamiku by si měl inzertní trh udržet i v roce 2004. K oživení by mohly přispět i dvě velké sportovní události - letní olympiáda a fotbalové mistrovství Evropy. Celkové výdaje na reklamu by měly v tuzemských médiích vzrůst na 16,685 miliardy korun.

Výdaje na reklamu do českých médií
(v milionech korun)
Média Rok 2003 Rok 2004
Televize 7 640 8 000
Tisk 5 840 5 920
Outdoor 1 125 1 120
Radio 1 115 1 140
Internet 235 285
Ostatní 235 220
CELKEM 16 190 16 685
Pramen: ARBOmedia