První soud začne ke konci března. Plus Discount se k tomu nechce vyjadřovat. "Celou záležitost považujeme za interní a vzhledem k probíhajícímu soudnímu procesu nebudeme tuto událost komentovat," říká mluvčí David Kolář.
Bývalý manažer Plusu není v obchodní branži žádný začátečník, před Plusem dělal jednatele Lidlu, považovaného za nejdrsnější obchodní řetězec v Česku. Předtím žil dvacet let v Německu. Do Plusu Navrátil nastoupil v březnu roku 2006, na místo šéfa moravské expanze. To je v této branži poměrně vysoká pozice zahrnující vyhledávání pozemků, přípravu nájemních smluv a další věci spojené s otvíráním nových obchodů v daném regionu.
Právě manažeři obecně jdou do soudních sporů nejčastěji, protože si to mohou dovolit. "Platí, že čím výše postavený zaměstnanec, tím větší hrozí riziko žaloby z jeho strany," potvrzuje expertka na pracovní právo Nataša Randlová z právní kanceláře Procházka Randl Kubr. Spory se podle ní táhnou až pět let a jen málokdo to tak dlouho vydrží.
Šéf je šikanoval zbytečnými úkoly
Přímým nadřízeným Navrátila v té době v Plusu byl, dnes už také bývalý, druhý jednatel Michael Neervoort. Ten byl loni na podzim po protestech řadových zaměstnanců i manažerů odvelen do Německa.
"Když jsem nastoupil, myslel jsem, že je dobrý šéf. Pak ale nastala šikana," popisuje jedenačtyřicetiletý Navrátil.
Neervoort mu pravidelně volal v pátek pozdě večer, o víkendech a posílal ho na sotva zahájené stavby, kde podle něho nebylo co kontrolovat. Podobné jednání šéfů Plusu popsalo i deset zaměstnanců, se kterými MF DNES mluvila, když loni v létě situaci detailně popisovala.
Nyní zřejmě dojde poprvé až k soudu žaloba bývalého manažera. Navrátil loni v květnu podle svých slov už pracovní vyčerpání nevydržel a zhroutil se. "Tehdy jsme stále předělávali dlouho do noci nějaké nájemní smlouvy, nebylo mi dobře, byl jsem vyčerpaný," popisuje. U doktora tehdy dostal neschopenku.
"To bylo 24. května," listuje Navrátil diářem, kde má den po dni vše pečlivě zaznamenáno. Hned za pár dní mu Plus "odstřihl" notebook a služební mobil přesměroval na jinou zaměstnankyni. Za necelý měsíc našel ve schránce v neoznačené obálce okamžité rozvázání pracovního poměru. To má MF DNES k dispozici a Plus je odůvodňuje tím, že Navrátil ani po opakovaných výzvách nevrátil služební auto, notebook, mobil a další písemnosti.
Navrátil na to říká, že služební mobil měl sice vypnutý, ale když za ním přišel zástupce Plusu, ptal se ho jen, kdy přijde do práce, a nežádal ho o vrácení věcí. Ty odevzdal počátkem července, poté, co dostal od Plusu podle něj první výzvu, ať je vrátí. V ten den mu zároveň předali ještě klasickou výpověď za hrubé porušení pracovních povinností.
"Pokud k tomu nebyl vyzván, tak nebyl povinen věci vrátit, zvláště pokud byl nemocný," říká na popsaný případ advokát Dominik Brůha, specializující se na pracovní právo.
Také advokátka Nataša Randlová soudí, že firma bude mít problém prokázat, že zaměstnanec porušení pracovní povinnosti zavinil. "Podle mého názoru nelze po zaměstnanci spravedlivě požadovat, aby v době nemoci na své náklady vracel pracovní pomůcky," říká. Plusu by nahrávalo, pokud by měl dokonalé vnitřní předpisy, které tuto situaci popisují.
Fotili ho jako odstrašující příklad
Zhruba v době, kdy našel Navrátil ve schránce okamžitý vyhazov, měl přitom z Plusu ještě jednu návštěvu. "Přijeli večer kolem osmé a fotili si mě, jak leštím harleye. Řekl jsme jim, ať odejdou, protože jsem měl normálně povolené vycházky," vzpomíná.
Jeho bývalí kolegové mu pak řekli, že jim fotky ukazovali na poradě jako odstrašující případ. Navrátil se kvůli tomu vypravil i na policii, že jej neoprávněně sledují. "Ale řekli mi, že to nemá cenu, že si takhle mohli fotit i nebe," říká.
"Odváděl jsem dobré výsledky"
Poté, co mu byla doručena ještě i výpověď, napsal jednatelům Plusu, že s tím nesouhlasí. Ti na ní trvali, a proto podal v půlce srpna žalobu na neplatnost výpovědi.
"Odváděl jsem dobré výsledky, nenechám si líbit, že mi dali výpověď a žádné odstupné," říká s tím, že si chce vydobýt odškodnění za ušlý výdělek a to, že si musel hledat práci jinde. Chystá se proto podat ještě další žalobu za ušlý výdělek.
Pokud vyhraje, má dnes podle advokáta Brůhy lepší šance na odškodnění než dříve. Od loňského ledna se změnil zákoník práce tak, že zaměstnanec, který zvítězí ve sporu, má nárok na náhradu mzdy za celou dobu jeho trvání. Předtím to bylo jen za prvních šest měsíců.
"Soudy, které vedeme, trvají až pět let," popisuje přitom Randlová. V tomto případě je navíc ještě nejasné, kdo spor dále povede. Plus totiž převezme po schválení antimonopolním úřadem společnost Rewe. Záleží na prodejní smlouvě, zda na ni přejdou i tyto spory, nebo je bude řešit dál majitel Plusu.