Pražské strojírny.

Pražské strojírny. | foto:  Michal Šula, MAFRA

České výhybky prorazily v Austrálii. Teď chtějí uspět v USA i Iráku

  • 17
O čtvrtinu mají letos stoupnout tržby společnosti Pražská strojírna. Jeden z mála výrobců tramvajových výhybek na světě těží z celosvětového boomu tramvají a daří se mu pronikat i na pro české firmy exotické trhy.

Firma založená původně jen na dodávku výhybek pro pražský dopravní podnik, který je i jejím majitelem, získala zakázku pro depo v australském Melbourne. Jde o obchod, který má až do roku 2017 potenciál dodávek okolo 100 milionů korun ročně.

„Měli jsme kdysi nějaké zakázky do Austrálie, podařilo se nám kontakt obnovit a rozšířit. Máme tam už svého obchodního zástupce, konsignační sklad (zboží v něm uložené podléhá dovoznímu clu teprve v případě prodeje v dané zemi – pozn. red.) a nyní uvažujeme o založení vlastní kanceláře,“ podotýká Říha.

Výhybkové systémy putují do Austrálie lodí, a když je potřeba stihnout brzké termíny, tak i letadlem. Firma je navíc nyní v soutěži na tramvajové výhybky pro Sydney a Canberru.

Pražská strojírna od přestěhování areálu z Karlína do Vinoře před šesti lety téměř ztrojnásobila tržby, loni prodala výhybky za 332 milionů korun. Zaměstnává 120 lidí. Dodávky pro pražské tramvajové tratě tvoří už jen čtvrtinu tržeb.

Pražské strojírně pomohl zejména průnik na západní trhy. „Hodně nás vyškolila zakázka do Švédska. Mají třikrát přísnější normy na přesnost provedení výhybek,“ tvrdí Říha. Letos je firma naplno vytížená, jede na tři směny. „Máme zakázky do Polska, Švédska, Běloruska, Německa, na Slovensko, do Austrálie nebo Tuniska,“ vypočítává Říha.

Firmu živí v Evropě hlavně výhybky pro rekonstruované a modernizované tratě. Velkou šanci Pražská strojírna spatřuje v tom, že po celém světě se tramvaje stávají čím dál oblíbenějšími. Tratí přibývá a to znamená více výhybek.

„Zejména rozvojové země budou muset řešit hromadnou dopravu. Jednáme například v Iráku,“ uvádí Říha, který by přitom rád dotáhl do válkou zničené země i tuzemské stavitele tratí a výrobce tramvají.

Velký potenciál vidí ředitel strojírny rovněž na severu Afriky: v Tunisku, Alžírsku a Maroku. „Lákají nás země, kde se dá stavět i přes zimu, protože jinak to je u nás značně sezonní výroba. Přes zimu taková poptávka není,“ vysvětluje.

I výhybky se stále vyvíjejí

Pražská strojírna letos otevřela novou kancelář ve Spojených státech v Kalifornii. „Dříve jsme tam dodávali, teď nás láká na trh vstoupit více. Jednáme i o možnosti výroby přímo na místě,“ dodává Říha.

Výrobců výhybek pro tramvajové tratě není mnoho, na světě je zhruba pět velkých konkurentů. I když se na první pohled nedá na výhybce mnoho nového vymyslet, Pražská strojírna investuje do vývoje. „Jde například o to, aby mechanika pro ovládání výhybky byla co nejnižší a bezpečnější. Podařilo se nám ji vyvinout, což nám dává výhodu před konkurencí,“ dodává