Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek)

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek) | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Výjimečně úspěšná privatizace, říkají ekonomové k dvacetinám Škody

  • 194
Škoda Auto slaví dvacet let od své privatizace. Škodovkám už se dávno nepřezdívá "dodělej doma". Nedá se také říct, že by firmě chybělo sebevědomí. Naopak, mateřský Volkswagen musí krotit její chuť růst. Firma se za dvacet let stala hlavním motorem českého průmyslu a ekonomové její prodej chválí.

Slovo privatizace má v českém slovníku hořkou pachuť. V případě prodeje Škody Auto v roce 1991 to ale neplatí. "Investice Volkswagenu do Škody Auto se ukazuje jako nejúspěšnější případ polistopadové privatizace. Z pohledu české ekonomiky je rozvoj Škody Auto jednoznačně přínosem," uvedl hlavní ekonom Patria Finance David Marek.

Z námluv s automobilkou, která na začátku 90. let nabízela hranaté favority, nakonec vyšel nad Renaultem vítězně německý Volkswagen. Škoda se tak stala čtvrtou značkou koncernu, vedle VW, Audi a Seatu. Pod křídly německé firmy se objem výroby za dvacet let více než ztrojnásobil na loňských 576 tisíc vozů. Dalších 180 tisíc firma vyrobila v zahraničí. Z producenta aut podprůměrné kvality se škodovka proměnila v celosvětovou špičku.

Tisíc malých bolestí

"Kvalita škodovek byla před 20 lety podprůměrná, v zahraničí nekonkurenceschopná, označovaná často posměšnými hesly či přirovnáními jako DoDo - dodělej doma nebo 1 000 MB - tisíc malých bolestí. Nyní se pravidelně umisťuje na špičce spokojenosti zahraničních zákazníků, několikrát zabodovala v anketě Evropské auto roku," uvedl nezávislý motoristický publicista Karel Beránek.

Prodej firmy výrazně pomohl také české ekonomice. Automobilka podle Davida Marka příznivě ovlivnila vývoj zaměstnanosti ve Středočeském a Libereckém kraji a podpořila příliv zahraničního kapitálu a rozvoj subdodavatelských firem. "Tyto firmy dnes již dosahují takové velikosti, že poskytují dodávky do řady dalších automobilek v Evropě," říká Marek.

Škoda se díky úspěšnému převodu stala podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška největším českým výrobcem a exportérem. "Je těžko změřitelné, ale naprosto zásadní, kolik dalších německých investorů přivedla do Česka dobrá zkušenost VW s fungováním Škody Auto. Většina z nich do dnešního dne v Česku zůstala," upozornil.

Vstup VW do Škody Auto začátkem 90. let měl podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka naprosto zásadní a pozitivní vliv na český automobilový průmysl jako celek. "Koncern VW přivedl do ČR své dodavatele, kteří zde investovali, vyučil ryze české dodavatelské firmy a pozitivně ovlivnil rozhodování mnoha dalších zahraničních firem o výhodnosti investování v ČR," řekl Šípek. Škoda má v Česku také své školy, kde vzdělává zaměstnance.

Česko je příliš závislé na automobilkách

Privatizace Škody Auto je i podle analytika Raiffeisenbank Michala Brožky právem udávána jako povedený případ privatizace. "Finální zájemci byli v podstatě dva - Renault a Volkswagen. Škodu nakonec dostala automobilka, která je dnes patrně nejdynamičtějším výrobcem aut na světě. Pro naši ekonomiku se výroba aut stala tahounem ekonomiky se zhruba třetinovým podílem na celkovém průmyslu ČR," uvedl. Navíc podle něj nyní Škoda dokonce konkuruje na některých trzích a v některých segmentech samotnému Volkswagenu.

S tím souvisí podle analytičky Next Finance Markéty Šichtařové spekulace, že Volkswagen společnost Škoda Auto naschvál přibrzďuje, aby nekonkurovala značce Volkswagen. "Takovému názoru nahrává i diskuse o vynuceném omezování výbavy aut Škoda z podzimu minulého roku. Přesto společnosti Volkswagen nelze upřít, že automobilce Škoda Auto umožnila růst a zlepšení reputace během posledních dvaceti let," míní Šichtařová.

Podle Davida Marka rozvoj Škody Auto přinesl i jedno negativum - přílišné zaměření ekonomiky na automobilový průmysl. Za to však nemůže automobilka, ale spíše nešikovná politika rozvoje průmyslu.

,