Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Poslanci kývli na vyšší ceny při výkupu pozemků kvůli dálnicím

  • 6
Poslanci schválili novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Stát bude moci za zemědělskou půdu důležitou pro stavbu silnic vyplatit vlastníkům až šestnáctinásobek odhadní ceny. To by mělo významně zrychlit stavbu dálnic.

Novela zvyšuje maximální výkupní cenu u zemědělské a lesní půdy. Majitelé těchto pozemků budou moci při rychlém jednání získat od investora stavby až osminásobek a ve zcela výjimečných případech pak až šestnáctinásobek ceny stanovené znalcem.

Díky těmto bonusům bude podle ministerstva dopravy možné, aby se výkupní cena zemědělské a lesní půdy přiblížila stavu před účinností předchozí novely zákona k 1. únoru 2013, což by mělo minimalizovat počet případů přecházejících do vyvlastňovacího řízení.

Novelu musí ještě schválit senát a podepsat prezident Miloš Zeman. Nová pravidla pak mohou začít platit patnáctým dnem od vyhlášení ve Sbírce zákonů.

Poslanci schválili novelu proto, že dosavadní praxe ukázala, že bonus ve výši sta procent je příliš nízký a vlastníky pozemků dostatečně nemotivuje k prodeji jejich půdy. „Nemůžeme po vlastnících chtít, aby prodávali pozemky pro výstavbu tak důležitých staveb jako jsou dálnice za peníze, které jsou jen směšným zlomkem toho, co za srovnatelné pozemky bylo placeno v minulosti,“ řekl ministr dopravy Antonín Prachař.

Při majetkové přípravě staveb dochází podle něj k velkým problémům při smluvním výkupu pozemků a v některých případech se od účinnosti zákona smluvní výkupy dokonce zastavily jako v případě výstavby R35 mezi Olomoucí a Hradcem Králové (více zde). Protahování staveb přitom stojí stát velké peníze a ohroženo je i čerpání peněz z EU.

Bonus se bude snižovat podle délky rozhodování vlastníka

Státní investorské organizace se budou při stanovení výkupní ceny řídit závazným metodickým pokynem ministerstva dopravy. „Jsou nastavena jasná pravidla pro stanovení konkrétní výše bonusu u jednotlivých pozemků v konkrétních případech. Mým cílem je, aby se s vlastníky pozemků stejného druhu jednalo ve stejné situaci totožně,“ dodal Prachař.

Při navýšení na osminásobek nesmí cena zemědělského nebo lesního pozemku přesáhnout tři čtvrtiny odhadní ceny stavebního pozemku v daném místě. Výše bonusu bude navíc klesat v čase. Devadesátidenní zákonná lhůta pro akceptaci nabídky bude rozdělena na tři časové úseky a k nim bude přiřazena konkrétní výše bonusu.

Pokud vlastník prodá pozemek do šedesáti dní, bude cena násobena osmkrát, pokud dojde k prodeji ve lhůtě 75 dní, bude cena navýšena na čtyřnásobek a v případě prodeje do 90 dní bude cena navýšena na dvojnásobek.

Šestnáctinásobek jen v mimořádných případech

Navýšit cenu až na šestnáctinásobek bude možné na žádost ředitele investorské organizace pouze ve zcela výjimečných případech, například pokud bude docházet ke zjevné nespravedlnosti (například extrémně nízká cena zemědělské půdy) a pouze se souhlasem ministra dopravy.  Přitom stále bude v platnosti omezení, že cena nesmí přesáhnout tři čtvrtiny ceny stavebního pozemku v daném místě.

„Je potřeba si uvědomit, že investice vložené do oblasti dopravní infrastruktury mají zásadní multiplikační efekty. Novela zákona 416 je pouze prvním krokem, na který bude navazovat novela o veřejných zakázkách z dílny ministerstva pro místní rozvoj a samozřejmě zákon o liniových stavbách, který by měl v budoucnu otázku výstavby klíčové infrastruktury řešit komplexně,“ konstatoval ministr Prachař.

Samotná novela však k hladké výstavbě strategické infrastruktury nestačí, navazovat na ní musí podle  ministra novela o veřejných zakázkách a zákon o liniových stavbách, který by měl v budoucnu otázku výstavby klíčové infrastruktury řešit komplexně.