Zatímco dráha je hotová, rekonstrukce přejezdů vázne. Ilustrační foto

Zatímco dráha je hotová, rekonstrukce přejezdů vázne. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Monopoly na železnici nestíhají, výluky se prodlužují o týdny

  • 132
Miliardová injekce do modernizace železničních tratí přináší velké komplikace. Někteří dodavatelé mají práce tolik, že nestíhají včas dodat to, co slíbili. Cestující kvůli nim budou muset jezdit náhradními autobusy déle, než se čekalo.

V pátek měla například skončit výluka na trati z Frenštátu pod Radhoštěm do Frýdlantu nad Ostravicí. Jenže neskončí: trať je sice zmodernizovaná, ale chybí jí přejezdy a zabezpečovací zařízení. Ty měla dodat společnost AŽD Praha, která má v této oblasti na české železnici prakticky monopol.

„Trať bude zprovozněna až k 12. prosinci. Zpoždění způsobil nedostatek komponentů zabezpečovacího zařízení, stavebně je celá rekonstrukce ukončená,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Iliaš. Podle něj by sice vlaky mohly vyjet, ale před každým přejezdem by musely zpomalit na rychlost deset kilometrů v hodině, což by způsobilo velké zpoždění.

S Českými drahami se proto správce kolejí dohodl, že bude pokračovat náhradní autobusová doprava. „Náklady na náhradní dopravu v tomto případě hradí po dobu zpoždění stavby zhotovitel,“ dodal Iliaš. „České dráhy (ČD) od nás dostávají za každý odřeknutý vlak během výluky slevu 1 550 Kč,“ dodal.

Máme problém s pohonem závor, přiznává firma

Zakázku za 828 milionů korun získalo sdružení firem Subterra a OHL ŽS. Podle Iliaše bude sdružení penalizováno přesně podle podmínek. Smlouva zveřejněná na internetových stránkách SŽDC počítá s tím, že za každou hodinu výluky navíc mají zaplatit deset tisíc korun.

AŽD Praha ve svém vyjádření přiznalo, že potíže s termíny má. Na trati dodává 15 nových přejezdů, sedm jich upravuje. „Problém zpoždění stavby není pouze věc dodavatele technologie, ale také stavební připravenosti prostoru přejezdů pro instalaci technologií ze strany stavebních partnerů,“ řekl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

„Pokud však zůstaneme korektně u vlastních potíží, máme je s dodávkami pohonů závor, kde v rámci zásadní inovace má být dodán plně hliníkový systém a v rámci nutných bezpečnostně schvalovacích procedur jsme se dostali do časového skluzu zhruba jeden měsíc,“ doplnil Chrdle.

AŽD Praha patří k firmám, které mají v řadě oblastí na železnici v Česku monopol. Letos zpracovaná analýza uvádí, že firma má monopol především v oblasti zabezpečovacího zařízení.

Odsouvání termínů poškozuje pověst veřejné dopravy

Není to jediný případ, kde má letos SŽDC problém s dokončením stavebních prací včas. Největším fiaskem je oprava trati z Hanušovic do Jeseníku, kde dodavatel po dvou měsících odstoupil od smlouvy, aniž by se na trati prakticky něco udělalo. Lidé tak zbytečně museli jezdit náhradními autobusy.

Problémy s nedodržením termínu výluk má SŽDC letos celý rok, ale nikdy to nebylo tak dlouhé zpoždění, jako v případě tratě v podhůři Beskyd. Například velká výluka mezi Starou Pakou a Libercem měla skončit 12. října, nakonec trvala až do této neděle.

Podle mluvčího ČD Radka Joklíka kvůli výlukám letos klesla včasnost vlaků o pět až deset procent. „To samozřejmě špatně vnímají jak naši zákazníci, tak zahraniční partneři, s nimiž provozujeme mezinárodní spoje,“ dodal.

Neukončení výluk v termínu firmě zásadně komplikuje zajištění náhradní dopravy, na změny termínů negativně reagují i zákazníci. „Roste počet stížností na nepřesné informace, Kontaktní centrum je zahlceno dotazy na náhradní autobusovou dopravu, jízdu vlaků dotčených výlukami a podobně,“ vypočítává Joklík. Podle něj to poškozuje pověst veřejné dopravy i ČD.