Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výluk na železnici v příštím roce ubude. Může za to nižší rozpočet

  4:59aktualizováno  4:59
Výluk na českých železnicích bude příští rok méně než letos. Může za to nižší rozpočet Správy železniční dopravní cesty. Letos byl přitom objem zakázek rekordní, neboť správce finišoval s čerpáním evropských dotací. Kvůli vysoké poptávce a náporu práce ale některé firmy práce nestihly dokončit.

Správa železniční dopravní cesty letos finišovala s evropskými dotacemi. Padl proto rekord v objemu zakázek | foto: Tomáš Kubelka

Po fiasku s opravou tratí mezi Hanušovicemi a Jeseníkem způsobuje Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) potíže opět sdružení firem Klement a A-híd. Jde o rekonstrukci tratě mezi Ústím nad Labem, Střekovem a Děčínem.

„Vše nasvědčuje tomu, že termín nestihnou. Už jsme prodlužovali výluku o dalších třicet dní, nestihli udělat zatím ani druhou kolej,“ tvrdí mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

„Stále platí, že zakázku nekomentujeme, ale pro vyloučení pochybností sděluji, že zakázku na trati Střekov-Děčín dokončíme,“ uvedla personální ředitelka firmy Klement Pavlína Moudrá. Podobně však společnost mluvila i na podzim, když vysvětlovala zpoždění s pracemi na trati z Hanušovic do Jeseníku. Zakázku nakonec nezvládla, takže SŽDC musí soutěž vypsat znovu. Zatím není jasné, jak vysokou pokutu Klement dostane za nesplnění podmínek.

Podle Ptačinského se zpoždění týkají pouze několika málo staveb. „V případě prokazatelného neplnění podmínek vyplývajících ze smluvního vztahu jsou zhotovitelé zatíženi všemi náklady spojenými s nedodržením plánovaných výluk a také pokut vyplývajících ze smluv,“ upřesnil Ptačinský.

Důvodem menšího počtu výluk je hlavně nižší rozpočet SŽDC. Správce železnic letos finišoval s evropskými dotacemi, proto byl i rekordní objem zakázek. Převis poptávky po stavebních firmách vedl nakonec k tomu, že ceny stavebních prací stouply nad odhady podle rozpočtu. I díky tomu se však státu zřejmě podaří vyčerpat všechny evropské peníze z Operačního programu Doprava.

SŽDC nesmí dle rozhodnutí Drážního úřadu začít s výlukami tam, kde se dopravcům nepodaří sehnat náhradní autobusovou dopravu. To se letos stalo několikrát Českým drahám, cena za autobusy navíc výrazně stoupla. „V letošním roce jsme dopravcům jako kompenzaci za výlukovou činnost vyplatili již 430 milionů. Platíme 1 500 korun za každý vlak,“ dodal Ptačinský.

Nejvíce výluk bude na Moravě

Některé velké výluky přitom budou pokračovat. Jízdní řád pro dálkové vlaky mezi Prahou a Brnem například vydrží v platnosti jen několik týdnů. Od 3. ledna totiž budou vlaky jezdit z Prahy o tři minuty dříve. Důvod? Opět se vrací výlukové práce na hlavní trať mezi Prahou a Kolínem.

„Probíhají tam plánované stavební postupy a z toho plynoucí pomalá jízda a nadále jsou plánovány denní výluky na tažení a regulaci traťového vedení,“ řekl. Plná rychlost bude na trati zavedena koncem dubna.

Nejvíce výluk bude příští rok na Moravě, některé tratě budou uzavřeny i několik měsíců. Mezi Ostravou-Vítkovicemi a Kunčicemi bude jedna ze dvou tamních kolejí opravována 160 dní. Podobně bude pokračovat omezení na trati mezi Hranicemi na Moravě a Horní Lidčí na důležité spojnici na Slovensko, kde se všechny stavby nestihly dokončit letos. Výluka čeká také hlavní trať z Prahy do České Třebové mezi Ústím nad Orlicím a Brandýsem nad Orlicí, kde bude v září provoz fungovat jen na jedné koleji.

V Čechách bude více než tříměsíční výluka mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Velká omezení čekají cestující v České Lípě, kde bude probíhat přesun nádraží spolu s modernizací trati.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.