Výměna namísto opravy je výhodnější

  • 1
Věra Hajníková z Prahy 7 si koupila letní páskové sandály, u kterých se po krátkém nošení jeden pásek vytrhl. Boty reklamovala a v prodejně vadu opravili. Po týdnu se však pásek opět vytrhl. Prodejce Věře Hajníkové nabídl, že jí boty vymění za nové. Ta výměnu odmítla s tím, že kvalitě těchto bot už nedůvěřuje a je přesvědčena, že pokud obuv znovu nechá opravit, stejná vada se v krátké době objeví potřetí a ona bude mít právo na vrácení peněz. Zákaznice by chtěla vědět, zda může trvat na opravě bot a nabídku prodejce odmítnout.

Podle zákona má zákazník v případě odstranitelné vady právo na její bezplatné, včasné a řádné odstranění. Prodejce však může vždy namísto opravy vyměnit vadný výrobek za stejný, bez vady. Toto právo náleží pouze prodejci, a v případě, že zákazník již výrobek použil, nemá na výměnu nárok. Výměnou vadných bot za nové prodejce Věru Hajníkovou nijak nepoškozuje. Právě naopak, neboť její nárok uspokojuje lépe, než mohla žádat. Z toho vyplývá, že svou nabídkou výměny reklamaci vyřídil a paní Hajníková by nabídku měla přijmout.

Občanský zákoník, § 622:

Jde-li o vadu, kterou lze odstranit, má kupující právo, aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna. Prodávající je povinen vadu bez zbytečného odkladu odstranit. Nebyla-li věc ještě použita, může kupující namísto odstranění vady požadovat výměnu věci, nebo týká-li se vada jen součástí věci, výměnu součásti. Prodávající může vždy namísto odstranění vady vyměnit vadnou věc za bezvadnou.