Místo nedávné nehody kamionu na dálnici D1 na mostě přes Želivku

Místo nedávné nehody kamionu na dálnici D1 na mostě přes Želivku - Na první pohled rizikové místo, kde kamion v červenci „přeskočil“ svodidla a druhý se kutálel ze svahu. Na most, na kterém se tvoří námraza, se sjíždí z kopce z obou stran a ještě do zatáčky. Ministerstvo dopravy tam rozhodlo vybudovat bezpečnostní zábrany. | foto: Jakub Pokorný, MF DNES

Utrácení dotací si „užijí“ řidiči: probíhá největší výměna svodidel

  • 201
Na dálnicích letos odstartoval „plán B“. V plném proudu je realizace nového způsobu, jak rychle utratit evropské dotace: dosud nejrozsáhlejší výměnou svodidel. Trpělivost řidičů se ještě do konce roku řádně otestuje, jízdní doba se na některých dálnicích se totiž kvůli výměnám může i ztrojnásobit.

Na necelých stech kilometrech dálnice mezi Prahou a Libercem v úterý řidiči strávili delší část v dopravních omezeních než jízdou. Běžně hodinová cesta se tak v dopravní špičce kvůli kolonám nezřídka protáhla ke třem hodinám.

Ke dvěma opravám mostů totiž přibyly ještě další práce, které zkoušejí trpělivost řidičů: výměna svodidel. Na českých dálnicích letos probíhá největší vlna jejich výměny v historii. Postupně se nová svodidla montují téměř na všech dálnicích.

Opravuje se, ale z dálnice nejsou dělníci někdy vidět, tvrdí šéf ŘSD

Jde ještě o pozůstatek plánů z dob, kdy Ředitelství silnic a dálnic nevědělo, za co jiného – kvůli nedostatku nových projektů – může utrácet evropské peníze. Před třemi lety tak vznikl plán B: výměna svodidel. Jenže k čerpání dochází až teď, kdy dálnice stojí kvůli mimořádně vysokému objemu oprav.

„Svodidla měníme postupně všude, kde má doprava velkou intenzitu. Myslím, že bezpečnost je důležitější než opravy silnic,“ řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Stará nejsou tak stará

ŘSD pojalo výměnu svodidel jako téměř celoplošnou akci. Svodidla mají životnost kolem dvaceti let, ze silnice však mizí i podstatně novější. Například na D35 u Hodkovic nad Mohelkou demontují zábrany z roku 2005. To potvrzuje i fakt, že si část starých svodidel ŘSD nechává v zásobě na náhradní použití.

Souběh oprav a výměn svodidel má jeden hlavní důvod: evropské dotace. „Částka, která je na opravu svodidel přidělena, musí být vyčerpána v letošním roce,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký. Část z celkových nákladů ve výši téměř dvou miliard korun však platí ŘSD ze svého.

ŘSD je pod palbou kvůli opravám svodidel. Zakázky zadává bez soutěže

Podle Studeckého jsou původní svodidla méně bezpečná. Umí zadržet desetitunové vozidlo při sedmdesátikilometrové rychlosti. Nově se na nejfrekventovanější úseky osazují svodidla se „zádržností“ až 16 tun při osmdesátce. Nová svodidla jsou vyšší, dvoupatrová.

Podle mluvčího Ústředního automotoklubu Petra Vomáčky jsou však úseky, kde se mohla výměna svodidel uskutečnit s nedávnou opravou povrchu vozovky. „Takto jsou bohužel řidiči dvakrát vystaveni dopravnímu omezení, a to zcela zbytečně,“ říká Vomáčka. Podivuje se i nad tím, že se u výměny svodidel používá často cedule Technologická přestávka, kterou se silničáři snaží omluvit, že se na úseku právě nepracuje.

Podle Studeckého však nejde měnit svodidla a současně opravovat silnici, protože se při těchto pracích musí zavírat jiný počet jízdních pruhů.