Na oprávněnost odvolání ředitelů usuzují hlavně lidé, kteří přicházejí do styku s Ředitelstvím vodních cest (ŘVC) a Drážním úřadem (DÚ).
V případě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) naopak řada lidí z oboru nechápe, proč přichází nový šéf bez jakýchkoliv zkušeností s dopravním stavitelstvím.
Asi bych to dělal jinak, řekl premiér Rusnok o výměnáchPremiér Jiří Rusnok v televizních Otázkách Václava Moravce v ČT řekl, že řízení institucí, v nichž ministr dopravy Žák vyměnil ředitele, bylo "poznamenáno velkými manažerskými chybami a nebylo možné čekat dál". "Ministři mají zodpovědnost za organizace, které řídí. Chápu, že tam chtějí mít lidi, kterým věří. Já bych to asi dělal jinak, ale beru to tak, že ministr Žák má dostatek argumentů. Je potřeba, aby ty organizace byly správně řízeny," řekl Rusnok. O způsobu výměny pak řekl, že "to úplně profesionální není". Za ideální by pokládal, kdyby se na nová místa konala výběrová řízení. |
Zdeněk Žák minulý týden odvolal šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka, kterého nahradil Pavlem Kočicou. Výměna nastala i na Drážním úřadu, kde nastoupil na post ředitele Jiří Hanuš místo Pavla Kodyma. Jiřího Skalického v čele Ředitelství vodních cest nahradil Lubomír Fojtů (více o rošádě čtěte zde).
Žák mluví o nových ředitelích jako o odbornících. Zatímco v případě Drážního úřadu a ŘVC je to nezpochybnitelné, příchod Pavla Kočici je dosud velkou záhadou. Nový šéf organizace s rozpočtem 35 miliard korun přichází z několika malých firem s obratem v řádech milionů korun.
"V projektech zajišťovaných našimi firmami šlo zhruba o sto lidí. U větších projektů lze započítat i pracovníky subdodavatelů, takže jsem příležitostně stál v čele týmu několika set lidí," řekl Kočica na dotaz, jak velký tým lidí dosud vedl.
Největší rozpaky budí výměna "hlavního silničáře"
ŘSD za Čermáka provedlo řadu systémových změn, například se zcela mění způsob zadávání oprav silnic, kterým ročně protečou ne zcela průhledně čtyři miliardy korun. Ostatně, ani Žák mu nic konkrétního nevytkl, jen údajnou nedostatečnou razanci při jednáních.
"Byl to po dlouhé době ředitel, který se snažil dát ŘSD do fungující podoby. Se stavem, v jakém to převzal, to však není otázka měsíců, ale let," míní například majitel projektantské firmy Valbek Roman Lenner. "ŘSD zdědil jako organizačně i personálně velmi vyprahlou organizaci. Potřeboval stoprocentní podporu ministerstva, ale nemám pocit, že by ji opravdu měl," dodal dopravní expert ČSSD Pavel Švagr.
Kočica je čtvrtým šéfem ŘSD, který neprošel žádným výběrovým řízením, naposledy "hlavního silničáře" vybíralo ministerstvo dopravy za dob Aleše Řebíčka. Tehdy vyhrál Alfred Brunclík, dnes za své působení na ŘSD trestně stíhaný. "Správné by bylo vypsání výběrového řízení s výjimkou jmenování lidí, kteří skutečně profesně i manažersky něco znamenají," míní Švagr.
Kočicovo jméno nezná nikdo z velkých stavebních firem v oboru. Firmy se přitom netají kritikou již bývalého ředitele Davida Čermáka. "Naprosto řízení ŘSD nezvládal. Paní Pošvářová tam zcela destabilizovala celou organizaci a nechal si ji tam," uvedl Petr Svoboda, šéf Sdružení pro výstavbu silnic.
Naráží tak na ředitelku odboru kontroly staveb Miloslavu Pošvářovou, která spustila vlnu reklamací nových úseků a na jejíž "nekonstruktivní přístup" si stavbaři dlouhodobě stěžují. "Pokud ho kritizují stavební firmy, nevidím na tom nic špatného. Šéf ŘSD by neměl být u nich oblíben. Jeho působení nehodnotím negativně, chybělo mu od ministerstva jasné zadání," zastává se Čermáka Švagr.
Drážní úřad diskriminoval české výrobce, naznačil ministr
Personální výměny u dalších dvou organizací lidé z oboru vnímají podstatně lépe, jde ale o organizace s podstatně menším průtokem státních peněz. ŘVC letos i s investicemi má zhruba čtvrtmiliardový rozpočet, Drážní úřad dokonce jen 60 milionů korun.
Na výměně šéfa Drážního úřadu nevidí žádný problém Jan Paroubek, provozní ředitel Leo Expressu. S úřadem má bohaté zkušenosti, stál i u startu RegioJetu.
"Jiřího Hanuše vnímám jako odborníka na svém místě a jsem přesvědčen, že jeho jmenování na místo ředitele Drážního úřadu byla dobrá volba. Doufám, že se nyní nastaví jednotná pravidla pro procesy například při schvalování vozidel nebo jejich změn. Dosud často nastala situace, kdy na stejnou věc vyžadoval úřad jiné dokumenty, jeho chování nebylo příliš předvídatelné," říká Paroubek.
Žák vysvětloval odvolání ředitele Pavla Kodyma i tím, že se mu rozpadl tým odborníků a samotného Hanuše vyhodil. Ministr zmínil i přístup ke schvalování nových vozidel, který prý diskriminuje české výrobce. Z toho může těžit například Škoda Transportation, ta ale personální výměnu nechala bez komentáře.
Šéfa vodních cest čeká úkol celoročně splavnit Labe u Děčína
S velkými emocemi přijal své odvolání pověřený šéf ŘVC Jan Skalický. Jeho křeslo se kymácelo dlouho, Žákův předchůdce Zbyněk Stanjura namísto odvolání zvolil raději zrušení celého úřadu. K tomu ale kvůli pádu Nečasovy vlády nedošlo.
Skalického místo obsadil manažer ČSPL (pozůstatek Československé plavby labské zabývající se nákladní dopravou, pozn. red.) Lubomír Fojtů. Stejná firma přitom jedná se státem o prodeji jednoho z pozemků za miliony korun.
Poslední ránou pro Skalického byla studie objednaná za dva miliony korun, kterou si chtěl nechat od ministerstva před pár týdny proplatit. Studie například "objevila", že na stavby jsou potřeba dotace či soukromé peníze, kontroloři odhadli hodnotu práce na maximálně několik desítek tisíc korun.
"Pan Skalický byl sice razantní, ale žádné výsledky to nepřineslo. Styl buldozer někdy přináší ovoce, ale v jeho případě ne. Z hlediska nákladní plavby jeho působení nepřineslo nic," hodnotí působení Skalického spolumajitel firmy Evropská vodní doprava - Sped Lukáš Hradský. "Fojtů je člověk od plavby, to není na škodu. Bez změny legislativy, která by konečně umožnila celoroční splavnění Labe u Děčína, ale velké šance stejně nemá," myslí si Hradský.