"Důvodem je větší bezpečnost, v některých stanicích to bude i přínos pro cestující. Budou jasně vědět, kdo je výpravčí," vysvětlil náměstek generálního ředitele SŽDC pro řízení provozu Jiří Špička. Červené čepice pro všechny výpravčí se vracejí po zhruba třinácti letech.
U SŽDC pracují podle interních pravidel dva typy výpravčích: ti, kteří dosud červené čepice nosí, chodí k vlaku s výpravkou a dávají mu pokyn k odjezdu. Těch je zhruba 1 400. Zbytek jsou výpravčí, jejichž práce je prakticky stejná, ale nechodí k vlaku provádět jeho výpravu, pokyn k jízdě dostává strojvedoucí přímo z návěstidla.
Navíc u projíždějících, odjíždějících a vjíždějících vlaků odejdou ze své kanceláře na nástupiště sledovat, zda je vlak pořádku. Celkem u SŽDC pracuje kolem 4 400 výpravčích. Podle Špičky budou muset červenou čepici nosit i ti, kteří jsou v zaměstnání a mimořádně nemají stejnokroj. SŽDC za nové červené čepice zaplatila zhruba 640 tisíc korun.
Výpravčí návrat červených čepic vítají
Končí naopak používání firemních štítků, tedy visaček s logem SŽDC, které měli výpravčí umístěné na uniformách.
Sami výpravčí takovou novinku vítají. "Změna, kdy jsme o červené čepice přišli, mi vadila, byla to degradace naší profese. Proto teď návrat k červeným čepicím vítám," pochvaluje si Jan Zazvonil, výpravčí v pražském Radotíně a šéf Aliance drážního provozu.
Není to poprvé, co výpravčí řeší svůj vzhled: v minulosti například protestovali proti plánu vedení SŽDC obléknout je kvůli bezpečnosti do reflexních vest. Nakonec vedení správce kolejí od svého plánu ustoupilo.