Zatímco prodejcům šatů a kabelek nastávají těžké časy, šperkaři a hodináři jsou v klidu.

Zatímco prodejcům šatů a kabelek nastávají těžké časy, šperkaři a hodináři jsou v klidu. | foto: Profimedia.cz

Výprodej luxusní módy se rozjel, tržby váznou

  • 39
Luxusní šaty od Gucciho za polovinu? Za třicet tisíc jsou vaše. Movitým milovníkům povánočních slev nastávají zlaté časy. Tradiční zimní slevy věhlasných módních značek začaly tentokrát dříve než obvykle. Kvůli krizi.

V butiku Moschino v Pařížské obvykle začínaly slevy na dvaceti až třiceti procentech, tuto sezonu odstartovaly rovnou na čtyřiceti procentech.

Jednobarevné semišové šaty od J. P. Gaultiera s ramínky z prošívané kůže se místo 28 500 korun prodávají za 17 100. "Tentokrát začaly slevy už 10. prosince, dříve to bylo až po ruských Vánocích kolem 10. ledna," říká Jana Kuzmiaková, manažerka obchodu Valentino, patřícího stejnému majiteli.

Prodeje se podle ní zadrhly už v říjnu a pocítit to museli i konkurenti. Tržby zachraňovala ruská klientela. Podle Kuzmiakové je možné, že butik půjde se slevou až na padesát procent. To bývá u oděvníků standardní marže, srazit si víc nechtějí, prodělali by.

Slevy jsou v plném proudu i v pražském butiku Versace u Prašné brány, který šel s cenami dolů až o padesát procent. "Všechny luxusní obchody jdou se sezonním zbožím dolů o polovinu, nemohli jsme zůstat pozadu. Zejména cizinci dají na slevy více než na konkrétní značku," říká prodavačka.

Je znát úbytek turistů v Praze, butik proto staví více na českých klientech. "Ti nakupují zatím pořád stejně," dodává. S výprodejem začal obchod už v prosinci. Módní dům Hermes, který je ve třídě luxusu považován za první ligu, prý zatím krizi nepocítil.

"Prosinec byl skvělý, i když ne rekordní. Měli jsme hodně českých klientů. Je však pravda, že z Prahy vesměs zmizeli turisté, jediní cizinci jsou tu Rusové," říká manažerka butiku Hermes v Pařížské Hana Kočová.

Hermes sezonní slevy organizuje dva týdny v roce, nikdy ale nezlevní šátky ani proslulé kabelky Birkin či Kelly. Konfekci a obuv z předminulé sezony zlevňuje o šedesát procent, z té minulé o čtyřicet. O slevách se dozvědí ale jen stálí zákazníci, tedy výhradně ti nejbohatší, kterým nevadí, že u zboží nejsou cenovky.

Kdyby se Hermes snažil přilákat na slevy lidi z ulice, ztratil by tvář. Podle informací MF DNES začíná zimní výprodej u této firmy 17. ledna.

Obchod značky Gucci slevy ohlásil inzerátem v médiích. Sezonní zboží je od 2. ledna za polovic. Pestré šaty na denní nošení z módní přehlídky v délce midi, s tříčtvrtečními rukávy a s páskem přijdou po slevě na 31 800 Kč.

"Od kolegů z okolních luxusních obchodů v Pařížské slýchám, že krizi pociťují, prodává se hůř. My ještě srovnávat nemůžeme, otevřeli jsme loni," říká prodavačka.

Prodejna dámské módy Hugo Boss v Pařížské ulici začne se slevami poněkud opožděně, až koncem tohoto týdne. "Dáme dolů třicet až čtyřicet procent. Slevy se upravují podle situace, jak jde zboží na odbyt. Zatím jen mohu říct, že o Vánocích bylo v Praze méně turistů," říká manažerka obchodu.

Lidé jdou po špercích a hodinkách

Totéž si myslí ředitelka společnosti Prospekta Moda CZ Lenka Vejvalková. Firma provozuje dvanáct obchodů s luxusním zbožím v Praze a v Karlových Varech. Prodává v nich módu Dolce & Gabbana, Giorgio Armani či Salvatore Ferragamo. Na krizi zareagovala rychle a většinu sezonního zboží zlevnila o polovinu už v prosinci, jakmile dorazily nové kolekce na jaro a léto.

Pro případ, že se firmě zboží ani s velkou slevou nepodaří prodat v buticích, provozuje dva outletové obchody. V nich prodává značkové zboží z minulých sezon za zlomek cen.

Zatímco prodejcům šatů a kabelek nastávají těžké časy, šperkaři a hodináři jsou v klidu. "Slevy se týkají pouze sezonního oblečení," říká šéf společnosti Carollinum, prodávající především luxusní hodinky, šperky a psací pera Mont Blanc. Zlevňovat tento sortiment rozhodně nebude.

"Prosinec byl nejlepší za historii firmy. Lidé se přiklánějí k věcem s vyšší hodnotou než ke konzumnímu zboží," myslí si vedoucí prodejny s hodinkami a šperky La Boutique Suisse Tomáš Kočí.

Firma každoročně vybírá značky, které zlevní, a to samé udělala i letos. Tentokrát se čtvrtinová sleva týká hodinek značky Raymond Weil a Hermes. Pánské automaty Hermes, řady Clipper s ukazatelem data, rezervního chodu a s druhým časovým pásmem po slevě přijdou na 68 588 Kč.