Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Výroba aut v Česku dál poroste, podle odhadů až o třetinu

  2:13aktualizováno  2:13
Automobilový průmysl se v Česku znovu stává motorem růstu exportu a platů. Česko bude stále těžit z vybudované průmyslové základny, dobré polohy, nižších mezd a také moderních investic, které prý automobilky nebudou chtít opustit, shodují se ekonomové a lidé detailně sledující automobilový průmysl.
Výroba aut v Česku by se mohla zvednout až o třetinu. Ilustrační foto

Výroba aut v Česku by se mohla zvednout až o třetinu. Ilustrační foto | foto: MAFRA

"Nelze vyloučit ani příchod nového výrobce, zájem o středoevropský region přetrvává a Česká republika je při výběru firem o tom, kam investovat, obvykle mezi třemi zeměmi v posledním kole," uvedl pro MF DNES Roland Zsilinszky, šéf tuzemské pobočky poradenské společnosti Roland Berger.

Podle její analýzy budoucnosti středoevropského regionu z pohledu výroby aut a dílů může být v Česku v roce 2025 vyráběno přes 1,3 milionu vozů. Loni tuzemští výrobci poprvé překonali milionovou hranici.

Analýza věří Česku, Slovensku a nově také Rumunsku podstatně více než západní Evropě, kde podle ní bude kvůli odlivu výrobců s kapacitami do Asie v ohrožení až tři sta tisíc pracovních míst.

"Česko ale nebude ztrácet, firmy tady mají nejmodernější továrny a spíše je budou dále rozvíjet," dodal Zsilinszky.

Souhlasí s ním také šéf Asociace evropských výrobců automobilů Ivan Hodač. "Už sice nelze očekávat takový skokový růst jako v minulých letech, ale je reálná hranice 1,2 až 1,3 milionu aut vyrobených v Česku," uvedl v pátek.

Automobilky by mohly vydělat i na havárii Fukušimy

Někteří dodavatelé mimo záznam mluví také o tom, že by paradoxně mohli vydělat i na současné krizi týkající se nedostatku dílů z Japonska kvůli poničení tamních továren zemětřesením. Evropské automobilky by proto mohly začít více poptávat zdejší výrobce.

"Automobilky si myslím začínají uvědomovat, že není vždy až tak výhodné vozit nějaký díl o pár centů levněji z takové dálky, když je celý logistický řetězec velmi křehký," řekl šéf jednoho z velkých výrobců dílů.

Při nástupu českého automobilového boomu, který v podstatě znamenala investice Toyoty, Peugeotu a Citroënu do továrny TPCA u Kolína v roce 2001, hodně hlasů upozorňovalo, že zde firmy jen využijí státní podpory a půjdou dál.

"Efekt nenasytných lučních kobylek se ale nepotvrdil," dodal Zsilinszky.

Přesto právě u TPCA dnes existuje asi nejméně jasná budoucnost. Bude záležet na tom, jak se automobilkám výrobu "kolínských trojčat" podaří nahradit novými modely.

Z pohledu příchodu budoucích krizí je nutné, aby se Česko v autobranži stalo ještě více konkurenceschopné. "Je potřeba doplnit montáže o zákaznické služby, výzkum a vývoj," myslí si Jiří Zouhar, šéf tuzemské automobilové expertní skupiny PwC.

"Obrazně řečeno, posunout se směrem od Číny k Německu," říká ekonom Patria Finance David Marek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
COOP tlačil na dvě stě dodavatelů. Poškození mohou žádat „bolestné“

Společnost COOP Centrum družstvo, která zajišťuje nákup pro tisíce družstevních prodejen v Česku, tlačila na více než dvě stě dodavatelů, aby plošně snížili...  celý článek

Mobilní minipivovar. Pražská firma chce kontejnery dodávat do Číny i Afriky.
Česká firma chce prorazit s pivovary v kontejneru. Jiná plány vzdala

Z přepravního kontejneru se dá postavit dům i kancelář. Nebo minipivovar. Poslednímu, netradičnímu řešení, jak se svézt na boomu řemeslných piv, věří pražská...  celý článek

Nájmy některých bytů, které vlastní město budou dražší.
Pražanům nájem ukrojí 70 procent mzdy, v některých krajích „jen“ polovinu

Zhruba čtvrtina Čechů bydlí v pronájmu, ale dostupnost nájemního bydlení se v různých krajích výrazně liší. Z výpočtu MF DNES vyplývá, že zatímco obyvatelé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.