Největší pokles z tria tuzemských výrobců osobních aut zaznamenala Škoda Auto.

Největší pokles z tria tuzemských výrobců osobních aut zaznamenala Škoda Auto. | foto: MAFRA

Český autoland se zadrhl. Kvůli novým autům

  • 146
Motor české ekonomiky, výroba osobních automobilů, v lednu na první pohled výrazně přibrzdil. Celkový počet vyrobených vozů v prvním měsíci roku klesl v meziročním srovnání o více než 12 procent.

Automobilky i jejich profesní sdružení ovšem zatím interpretují čísla spíše s  rezervou. "Údaje za první dva měsíce roku nelze brát s úplnou vážností. Hodně záleží na počtu pracovních dní a termínu zahájení lednové výroby," vysvětluje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Pokles zaznamenal tentokrát i nošovický Hyundai, kterému v lednu spadla výroba o necelých dvanáct procent. Dosud přitom automobilka hlásila, že roste a jede naplno.

"Začínali jsme letos kvůli údržbě linek až 7. ledna, loni začala výroba hned 2. ledna. To je pak v číslech znát," vysvětlil mluvčí automobilky Petr Vaněk. Podle něj už výroba v únoru běží opět podle plánu. "Na březen máme už teď více objednávek, než je naše kapacita," ubezpečuje Vaněk.

Vůbec největší pokles z tria tuzemských výrobců osobních aut zaznamenala Škoda Auto. Meziročně šla výroba dolů téměř o 17 procent. V případě mladoboleslavské fabriky jde podle informací MF DNES o plánovaný propad, který souvisí především s výměnou výroby dvou generací hlavního modelu, octavie. Náběh nové generace obvykle znamená snížení výroby.

"V důsledku generační obměny modelů a s tím spojeného náběhu výroby počítá Škoda s tím, že v první polovině roku dojde k poklesu počtu dodávek zákazníkům," napsala automobilka v tiskové zprávě.

I bez octavií by však automobilka zřejmě zaznamenala pokles. Škoda v lednu dodala zákazníkům po celém světě celkově o 7,8 procenta méně aut, největší propady cítí u roomsterů a fabií, které šly dolů o více než pětinu. Automobilku celkově drží výroba v nečeských závodech: například v Číně stoupl objem prodaných aut o čtyři procenta. Celá Evropa v průměru ztrácí, Škoda ale posílila v Německu nebo Velké Británii.

Podle statistik už naopak skončil propad kolínské automobilky TPCA, po velkých redukcích se výroba ustálila, a v lednu dokonce nepatrně stoupla.