Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výroba aut polevila. Z automobilek jich loni vyjelo o 1,7 procenta míň

  12:20aktualizováno  13:49
Český autoland mírně oslabil. Tuzemské automobilky loni vyrobily o necelých 21 tisíc aut méně, čímž se celková výroba osobních vozů snížila meziročně o 1,7 procenta na 1,17 milionu vozů. Vychází to ze statistik Sdružení automobilového průmyslu.
Továrna Škoda auto ve Vrchlabí. Výrobní a montážní linka automobilů Škoda

Továrna Škoda auto ve Vrchlabí. Výrobní a montážní linka automobilů Škoda Octavia | foto: Profimedia.cz

Po roce 2011 je to však i tak druhý nejlepší výsledek od vzniku Česka i Československa. Proti roku 2010 byla výroba v roce 2012 vyšší o 9,5 procenta a za deset let se produkce zvýšila více než 1,6krát, vychází z údajů sdružení.

Vývoj v jednotlivých tuzemských automobilkách byl podle ředitele sdružení Antonína Šípka v uplynulém roce rozdílný, což se projevilo i na změně jejich podílu. Zatímco Škoda si udržela podíl téměř 56 procent, nošovická Hyundai díky růstu produkce posílila o téměř pět procentních bodů na 26 procent, naopak podíl TPCA klesl o čtyři procentní body na 18 procent.

Celkem bylo v Česku vyrobeno 1,181 motorových vozidel. "Český automobilový průmysl prokázal i ve složitých podmínkách roku 2012 svou konkurenční schopnost. Pokles celkové výroby vozidel oproti rekordnímu roku 2011 pouze o 1,6 procenta je možno v současné situaci na evropských trzích považovat za úspěch," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Výroba autobusů se snížila o téměř desetinu na 3 217 vozidel, což je třetí nejlepší výsledek v historii. Iveco zvýšilo podíl o dva body na téměř 86 procent, SOR naopak ztratil a měl podíl 13 procent.

U nákladních vozidel vzrostla výroba v souhrnu o 12 procent na 1 454 aut především růstem produkce ve společnosti Avia Ashok Leyland Motors. Proti roku 2011 zvýšila Avia výrobu o 60 procent.

Produkce motocyklů v týnecké Jawě se zdvojnásobila na 2 319 strojů. Růst výroby u firmy Jawa Moto pokračoval již třetí rok za sebou. "Vzhledem k tomu, že evropský trh osobních automobilů i nákladních vozidel poklesl v roce 2012 o více než sedm procent a výhledy pro rok 2013 nejsou příliš optimistické, je logické, že letošní čísla o výrobě vozidel v ČR budou do jisté míry ovlivněna vývojem prodejů, především na trzích jednotlivých evropských zemí," dodal Jahn.

Celková hospodářská situace v Evropě má podle něj dopad i na další průmyslové obory, takže domácí automobilový průmysl se bude i nadále podílet zhruba 20 procenty na průmyslové produkci i exportu ČR.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.