Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kuchyňkám do letadel z Plzně se daří. U Airbusu získaly exkluzivitu

  5:00aktualizováno  5:00
Jídlo ohřívané na palubách airbusů bude mít výraznější českou stopu. Čím dál více kuchyněk do letadel totiž vyrábí plzeňská společnost Zodiac Galleys Europe, která loni poprvé přesáhla obrat dvě miliardy korun a díky sázce na úspěšný model airbusů A320 family počítá s dalším růstem.

Plzeňská společnost Zodiac Aerospace vyrábí interiéry do letadel. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Plzeňské kuchyně jsou nejviditelnější stopou českého leteckého průmyslu v dopravních letadlech. Zodiac už získal exkluzivitu pro všechna letadla A319, A320 a A321, snaží se proniknout i do větších letounů A330 a A350.

„A320 je teď nejlepší letadlo na trhu a na objednávkách to je znát,“ říká šéf Zodiac Galleys Europe Philippe Michel, který přišel do firmy z postu viceprezidenta Aero Vodochody.

Zodiac vydělal na snaze Airbusu zjednodušit výrobu a zrušení možnosti výběru kuchyní od více výrobců. Získal tím exkluzivitu. „Snažíme se přesvědčit i u běžících objednávek, aby si aerolinky objednaly kuchyně od nás,“ dodal Michel.

Dosud má firma asi osmdesát procent trhu, postupně bude mít sto procent. Největšími zákazníky jsou pro Zodiac nízkonákladové Air Asia a americká Delta Air Lines.

Kuchyňské sety míří z Plzně přímo na finální montáž airbusů v Hamburku. Zdánlivě nepříliš inovativní zařízení, jakým kuchyňka je, přitom prochází podle Michela poměrně zásadními změnami.

Fotogalerie

Vývojáři Zodiacu přišli s řešením, kdy se v prostoru galley, jak se říká kuchyňskému prostoru v letadle, podařilo výrazně ušetřit  místo a do jedné řady zintegrovali kuchyňku i toaletu. „Ušetří to tím jednu celou řadu v letadle, díky tomu mají aerolinky dalších šest míst,“ dodal Michel.

Zodiac v Plzni zaměstnává přes 850 lidí, v poslední době firma výrazně rostla. Jen loni tržby stouply o více než třicet procent a přesáhly poprvé v historii dvě miliardy korun. Firma se po velkém růstu chce letos zaměřit hlavně na zefektivnění výroby, proto i přes očekávaný další růst obratu nechce výrazně rozšiřovat počty zaměstnanců.

Autor:


Témata: Airbus


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.