Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Výroba polské maluchy skončila

  12:34aktualizováno  12:34
Automobilka Fiat ukončila v těchto dnech po více než čtvrt století v závodech v jihopolském městě Bielsko-Biala produkci populárního modelu s označením 126p. Rozhodnutí firmy většina Poláků přijala s nostalgií. Téměř všichni mají s "maluchem", jak malému Fiatu říkají, osobní zkušenost a pro velkou část z nich to byl vůbec první automobil. Rozhodnutí o konci produkce maluchů stojí na čistě ekonomických důvodech. Jejich prodej v posledních měsících začal velmi rychle klesat.

Fiat 126p je suverénně nejdéle produkovaným modelem firmy. Z polských silnic ale přes blízké ukončení výroby toto skutečně mini auto zřejmě hned tak nezmizí. "Určitě ještě nejbližších patnáct let bude možné malucha v běžném provozu potkat," řekl automobilový závodník Tomasz Oleksiak, který soutěžil několik let i s "maluchem".

"Přejeli jsme s ním kus cesty k evropské civilizaci," komentoval rozhodnutí firmy ještě před sjetím posledního žlutého malucha z výrobní linky polský týdeník Politika.

Další polské deníky pak konec produkce označovaly za konec epochy. Stejně ale ukončení výroby vozu vnímá i většina polské společnosti. Přesto se malé vozidlo se stalo terčem
častých žertů.

"Ostatně maluch je vtip sám o sobě," řekl Oleksiak. Velmi populární je ale dodnes například odpověď na otázku, proč maluch získal požehnání Vatikánu. Prostě proto, že se v něm nedá zhřešit.

Maluch sehrál nezastupitelnou roli v motorizaci Polska. Od roku 1973 jich v Bielsku-Bialé vyrobili více než 3,3 miliónu kusů, z toho se více než 2,4 miliónu vozů prodalo přímo v Polsku.

Značná část těchto automobilů přitom jezdí dodnes. "Je ale dobře, že maluchy postupně nahradí automobily, které bez problémů brzdí i zatáčejí," upozornil na technické nedostatky tohoto vozu Artur Orlikowski, který maluchy připravuje do soutěžních jízd rallyecrossu.

O stáří Fiatů 126p na polských silnicích ale nejlépe vypovídají statistiky policejní evidence vozidel. Plných padesát procent je totiž starších než 15 let a dalších 25 procent pak byla vyrobena před 10 až 15 lety. Mladších než pět let jsou pak pouze tři procenta v současnosti provozovaných maluchů.

Maluch ale pro běžného Poláka nebyl cenově snadno dostupným vozem. V roce 1973 musel průměrný Polák pracovat přesně 742 dny, aby si vůz mohl pořídit. Ve většině rodin proto koupě vozu předpokládala několik let usilovného šetření.

Právě levný ale není ani dnes - nový přijde v přepočtu na zhruba 130.000 korun a to stále pro běžnou polskou rodinu není snadno dostupná suma.

Autor:


Témata: Polsko, závod, Vtip


Hlavní zprávy

Další z rubriky

ČEZ
Čistý zisk ČEZ vzrostl o 21 procent na 16,7 miliard korun

Čistý zisk energetické společnosti ČEZ stoupl v pololetí meziročně o 21 procent na 16,7 miliardy korun. K růstu dopomohly mimořádné příjmy z prodejů akcií MOL...  celý článek

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Vozíky si následně převezmou pracovníci vyskladňující zboží. Ti opět skenují...
Amazon přidá na hodinové mzdě desetikorunu. Vedoucí si polepší o 6 procent

Americký internetový prodejce Amazon zvýší v Česku od září nástupní mzdu o osm procent. Hodinová sazba se tak zvýší na 135 korun, vedoucím týmu stoupne o 5,9...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.