Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se rodí ještěrky. Oceloví pracanti z Čech brázdí sklady po celém světě

  13:27aktualizováno  13:27
Desítky tisíc kovových pomocníků z nápisem „Made in Czech Republic“ zvedá na svých mechanických pažích palety ve skladech mnoha zemí světa. Vysokozdvižné vozíky firmy Kion Stříbro se dodávají do celé Evropy, ale i do USA, Číny nebo Barmy. V západočeském závodě se ještěrky rodí týden.

Firma Kion Group vyrábí vysokozdvižné vozíky ve třech svých závodech v tuzemsku. Finální práce včetně montáže probíhají v Ostrově u Stříbra na Plzeňsku. Místními branami vyjedou do světa ročně tisíce ještěrek značky Linde. Slouží zejména ve skladech, v průmyslových nebo zemědělských firmách.

Fotogalerie

„Každý vozík je vlastně originál,“ tvrdí ředitel továrny Radek Čermák. Variací jsou tisíce. Vozík si zákazník nakombinuje podle přání z mnoha dílů. Například sedaček je 14 druhů, stožárů pro zvedání palet jsou tři druhy, ale mohou být různě dlouhé. Kromě toho mají klienti speciální požadavky. Někdo chce mít v ještěrce kamery, jiný zas odlišně řešené elektronické prvky...

„Na letošek máme v plánu vyrobit pět tisíc vysokozdvižných vozíků. V březnu jsme pokořili tisícovku. Denně vyrobíme dvacet čtyři kusů,“ říká Čermák. Kovoví pomocníci, jejichž základem jsou ocelové profily a další lakované díly svařené dohromady, slouží v mnoha zemích světa - s paletami pomáhají v celé Evropě, v USA, Číně či Barmě.

Většina ještěrek se umí pohybovat rychlostí 14 kilometrů za hodinu, někteří zákazníci však z bezpečnostních důvodů chtějí rychlost omezit.

Není svatba jako svatba

Výroba začíná opracováním ocelových profilů ve tvaru U, které jsou základem vozítek. Nařežou se, tryskami zbaví koroze a mastnot a následně se obrábějí na strojích CNC. V ochranné atmosféře se pak díly k sobě svařují. Podobně jako v lakovně mají tuto práci na starosti především roboti. Tam, kde jsou negativní úhly, musí ruku k dílu přiložit člověk.

Před tím, než se svařené díly dostanou do lakovny, se opět tryskají. Lakování provádí nejdříve stroje a potom dělníci v maskách a s dýchacími přístroji. Platí přitom přísný zákaz focení. „Stačí jiskra a byli bychom všichni překvapeni,“ vysvětlil Čermák.

Po nalakování se musí součásti vozíků vysušit a vypálit. Pak přichází montážní práce a s nimi „svatba“. Tímto slovem se v automobilové hantýrce označuje spojení několika důležitých celků. Svatba probíhá hned dvakrát: jednou se spojí kabina s podvozkem, podruhé vozík se stožárem, tedy částí, která zdvihá palety do výšky.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel společnosti Spak Sušice Tomáš Froyda. (16. prosince 2016)
Sušický kečupář Spak nemá dost lidi, některé výrobky škrtne

Zatímco zájem o dresinky klesá, kečupům Spak se daří. Nyní však firma plánuje nabídku zúžit. Důvodem je nedostatek personálu, se kterým se firma potýká.  celý článek

(ilustrační snímek)
Tesco přestane ve Střední Evropě prodávat vejce z klecových chovů

Obchodní řetězec Tesco přestane do roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů v zemích Střední Evropy. V Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku už bude řetězec...  celý článek

ČEZ
Čistý zisk ČEZ vzrostl o 21 procent na 16,7 miliard korun

Čistý zisk energetické společnosti ČEZ stoupl v pololetí meziročně o 21 procent na 16,7 miliardy korun. K růstu dopomohly mimořádné příjmy z prodejů akcií MOL...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.