Jak se rodí ještěrky. Oceloví pracanti z Čech brázdí sklady po celém světě

  • 39
Desítky tisíc kovových pomocníků z nápisem „Made in Czech Republic“ zvedá na svých mechanických pažích palety ve skladech mnoha zemí světa. Vysokozdvižné vozíky firmy Kion Stříbro se dodávají do celé Evropy, ale i do USA, Číny nebo Barmy. V západočeském závodě se ještěrky rodí týden.

Firma Kion Group vyrábí vysokozdvižné vozíky ve třech svých závodech v tuzemsku. Finální práce včetně montáže probíhají v Ostrově u Stříbra na Plzeňsku. Místními branami vyjedou do světa ročně tisíce ještěrek značky Linde. Slouží zejména ve skladech, v průmyslových nebo zemědělských firmách.

„Každý vozík je vlastně originál,“ tvrdí ředitel továrny Radek Čermák. Variací jsou tisíce. Vozík si zákazník nakombinuje podle přání z mnoha dílů. Například sedaček je 14 druhů, stožárů pro zvedání palet jsou tři druhy, ale mohou být různě dlouhé. Kromě toho mají klienti speciální požadavky. Někdo chce mít v ještěrce kamery, jiný zas odlišně řešené elektronické prvky...

„Na letošek máme v plánu vyrobit pět tisíc vysokozdvižných vozíků. V březnu jsme pokořili tisícovku. Denně vyrobíme dvacet čtyři kusů,“ říká Čermák. Kovoví pomocníci, jejichž základem jsou ocelové profily a další lakované díly svařené dohromady, slouží v mnoha zemích světa - s paletami pomáhají v celé Evropě, v USA, Číně či Barmě.

Většina ještěrek se umí pohybovat rychlostí 14 kilometrů za hodinu, někteří zákazníci však z bezpečnostních důvodů chtějí rychlost omezit.

Není svatba jako svatba

Výroba začíná opracováním ocelových profilů ve tvaru U, které jsou základem vozítek. Nařežou se, tryskami zbaví koroze a mastnot a následně se obrábějí na strojích CNC. V ochranné atmosféře se pak díly k sobě svařují. Podobně jako v lakovně mají tuto práci na starosti především roboti. Tam, kde jsou negativní úhly, musí ruku k dílu přiložit člověk.

Před tím, než se svařené díly dostanou do lakovny, se opět tryskají. Lakování provádí nejdříve stroje a potom dělníci v maskách a s dýchacími přístroji. Platí přitom přísný zákaz focení. „Stačí jiskra a byli bychom všichni překvapeni,“ vysvětlil Čermák.

Po nalakování se musí součásti vozíků vysušit a vypálit. Pak přichází montážní práce a s nimi „svatba“. Tímto slovem se v automobilové hantýrce označuje spojení několika důležitých celků. Svatba probíhá hned dvakrát: jednou se spojí kabina s podvozkem, podruhé vozík se stožárem, tedy částí, která zdvihá palety do výšky.

,