Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Protikuřácký zákon by spotřebu cigaret nesnížil. Kuřáky odrazuje cena

  5:00aktualizováno  5:00
Čeští poslanci ve středu neschválili protikuřácký zákon. Ze zkušeností ze zahraničí i tuzemska je však patrné, že ani zákazy a omezení se v prodeji tabáku příliš neodrazí. Zdražování - zvláště skokové - naopak zákazníky ovlivňuje znatelně.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Je to vítězství tabákové lobby, hodnotili zamítnutí protikuřáckého zákona ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček i eurokomisař pro zdraví Vytenis Andriukaitis.

Výrobcům cigaret v čele s tuzemským zastoupením Philip Morris krach návrhu ve Sněmovně určitě neuškodí, zkušenosti ze zahraničí i z Česka však ukazují, že zákazy a omezení se na prodej tabáku odrazí jen velmi omezeně. Mnohem důležitější je výše spotřební daně, a tedy koncová cena krabičky.

Měsíce diskuzí byly zbytečné. Protikuřácký zákon poslanci odmítli

„Kuřáci neodloží cigaretu jenom kvůli zákazu v restauracích. Spotřeba se skokově příliš nezmění. Zákon je spíše ochranou nekuřáků,“ míní nezávislý analytik Petr Hlinomaz.

Své o tom vědí v sousedním Německu. Protikuřácké zákony tam mají v pravomoci jednotlivé spolkové země, a proto se značně liší.

Zákaz kouření v restauracích však ve většině z nich platí v různé podobě od roku 2008. Údaje společnosti Statista přitom ukazují, že na spotřebě cigaret se to téměř neprojevilo. Zatímco v roce 2007 se v Německu denně vykouřilo průměrně 251 milionů cigaret, o rok později to bylo 240 milionů. Spotřeba však předtím, ale i poté postupně klesala každý rok bez ohledu na restrikce.

Naopak významně, o více než devadesát milionů kusů denně, se propadala spotřeba Němců mezi roky 2002 až 2004, kdy se dvakrát po sobě zvýšila spotřební daň a krabička cigaret zdražila v průměru o jedno euro.

Podíly tabákových firem na českém trhu

Podíly tabákových firem na českém trhu

„Počet kuřáků a spotřebu tabáku na konkrétním trhu ovlivňuje spousta faktorů. Dokud nebude k dispozici studie, která vezme v potaz všechny možné faktory včetně vlivu ceny, je velmi těžké prokázat souvislost mezi zákazem kouření a počtem kuřáků a spotřebou tabáku,“ říká proto Danica Siváková JT International, pod kterou spadají značky jako Camel nebo Winston.

Zlom nastal po zdražení o 6 Kč

I tuzemské statistiky prokazují, jak se spotřebou dokáže zahýbat skokové zdražení. Od počátku milénia se v Česku kouřilo stále více a spotřeba dosáhla vrcholu v roce 2007, kdy průměrný Čech vykouřil ročně 2 345 cigaret. Už během následujícího roku to však bylo jen 2 107. Od té doby spotřeba s mírnými výkyvy dál klesá, takto citelný meziroční propad se však už neobjevil.

Také v Česku se v letech 2007 a 2008 dvakrát po sobě zvýšila minimální spotřební daň na cigaretu o 28 haléřů, tedy necelých šest korun na krabičku. Daň se sice mnohokrát zvedala i poté, navýšení a následná zdražení však už nikdy nebyla tak citelná. Mezinárodní statistiky pak ukazují, že nejvíce se kouří v Evropě v zemích, kde jsou ceny cigaret nejnižší.

Podle prognózy společnosti Euromonitor bude cigaretový trh v Česku i v následujících letech dál klesat. Část lidí přestane kouřit kvůli zdraví, někteří přejdou na elektronické cigarety. Většinu však odradí rostoucí ceny. Ti částečně přejdou k levnějším značkám nebo k tabáku a cigarety si budou balit sami.

Minimální spotřební daň za cigaretu

Minimální spotřební daň za cigaretu

„Očekáváme, že do roku 2019 dojde k poklesu cigaretového trhu o 13 procent, hlavním důvodem bude rostoucí konzumace levných cigaret kvůli zvyšování spotřební daně, a tedy i ceny,“ předpokládá Euromonitor.

Že zdražování vede k poptávce po levnějších cigaretách, zaznamenal už i lídr trhu Philip Morris, který se specializuje spíše na prémiové kategorie. Poté, co vlajková loď společnosti, značka Marlboro, během několika měsíců zdražila z 96 na 101 korun a překročila tedy psychologickou stokorunovou hranici, přichází firma nyní s časově omezenou akcí. V současnosti jsou k sehnání krabičky Marlboro po 21 kusech, které jsou navíc levnější než standardní balení s dvacítkou cigaret. Philip Morris se tak vrací aspoň ke kulaté ceně.

Podle ředitele vnějších vztahů firmy Philip Morris Tomáše Korkoše je důvodem marketingové akce právě cena, která zákazníkům začíná připadat příliš vysoká. „Nastavenou prodejní cenou 100 korun reagujeme na trend v podobě rostoucí citlivosti spotřebitelů na cenu také u prémiové kategorie výrobků,“ uvedl Korkoš.

Podle Hlinomaze však společnost se zhruba 1 200 zaměstnanci a továrnou v Kutné Hoře se tuzemské poptávky ani tak obávat nemusí. Nemalá část produkce jde podle něj na export.

Jak se vyrábějí cigarety, reportáž z ledna 2014:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.