Minulý měsíc firma oznámila, že do Česka a do Mexika přesune celkem 700 pracovních míst z výroby leteckých motorů v arizonském Phoenixu.
"Dnes ještě nedokážeme říct, kolik míst připadne na Česko, nicméně očekáváme zde solidní růst našeho podnikání,“ uvedla v rozhovoru pro MF DNES hlavní právnička firmy Katherine Adamsová. Výroba plechových dílců pro vysokoteplotní části motorů se má v bývalém závodě Mora Olomouc rozšiřovat postupně v průběhu příštích tří let.
Rozpáleno do běla
Firma chce také rozšířit své brněnské vývojové centrum, kde se od letošního května testují různé druhy velkých motorů s turbodmychadly. Jde o zařízení, které zvyšuje výkon motoru. Pokud k rozšíření dojde, vznikne v Česku nejkomplexnější testovací centrum pro novou generaci turbodmychadel, kde najde práci 1 100 lidí. "Jsou tu výjimečně kvalitně vzdělaní inženýři‚" vysvětluje Adamsová, proč volba Honeywellu padla na Česko.
Otestování jednoho motoru s turbodmychadlem představuje rozpočet několika milionů dolarů. Turbodmychadla značky Honeywell pohánějí mimo jiné motory závodních aut na 24hodinovém vytrvalostním závodě v Le Mans.
"Motor běží nepřetržitě tisíc hodin při 1 500 stupních Celsia. Celé to rudě žhne," líčí svou nedávnou návštěvu Brna Sean O’Hollaren, který za firmu jedná s vládami a lobbuje za ni u legislativců. Donedávna pracoval jako právník pro Bílý dům.
Letectví představuje pro firmu s obratem 35 miliard dolarů nejvýznamnější divizi. Její výrobky používají ve svých letadlech firmy Boeing, Airbus, Bombardier či Dassault. "Letectví je velmi dobrý byznys a očekáváme růst," říká Adamsová. Kromě toho firmu živí také dopravní systémy a řešení pro automatizaci a řízení.
"Podařilo se nám prosadit do amerických zákonů řadu požadavků na bezpečnost letectví, například ohledně letecké navigace a prevence kolizí. Vyrábíme technologie, které dokážou zachránit životy. Nemusí se to líbit našim zákazníkům, protože je to stojí peníze," připouští právník a lobbista O’Hollaren.
Firmu živí i zakázky pro armádu
Podobnou úspěšnost očekává i ohledně regulace v oblasti energetické úspornosti, kterou se chystá podpořit nově nastupující americká vláda. Honeywell se zabývá vývojem speciálních materiálů – biopaliv a energeticky úsporných materiálů.
Významnou roli hraje pro výrobce vojenský průmysl, pro který vedle motorů vyvíjí i neprůstřelné materiály. V Česku letos firma získala armádní kontrakt na dodávku motorů pro bojové letouny L-159 a dalších komponent pro helikoptéry Sikorsky S76.
Právě dlouholeté servisní kontrakty na letadla patří vedle údržby rafinérských zařízení k největším zakázkám Honeywellu.
Současná globální krize se firmy dotkne prostřednictvím jejích dodavatelů a zákazníků. Většině světových automobilek dodává turbodmychadla. Podporuje společnost aktivně dotace do automobilového průmyslu? "Samozřejmě chceme, aby naši zákazníci byli zdraví a ekonomicky silní. Jak toho dosáhnou, to nám nepřísluší komentovat," říká Adamsová.
Honeywell v Česku působí sedmnáct let. Od roku 2002 zde investoval přes dvě a půl miliardy korun, největším nákupem byla akvizice letecké divize společnosti Mora. Další dva závody má firma v Ostravě a v Brně. Zaměstnává zde celkem 2 700 lidí.