Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkvašený mošt letí: český výrobce cideru F. H. Prager otvírá prodejnu

  12:00aktualizováno  12:00
Končící rok lze označit také jako éru, kdy do Česka naplno dorazil trend jablečných ciderů. Dokazují to i kroky největšího z tuzemských malých producentů zkvašeného moštu společnosti F.H. Prager. Firma chystá na leden otevření vlastní prodejny a začíná vyvážet do zahraničí.

Zakladatelé značky F.H. Prager Cyril Holub (vlevo) a Ondřej Frunc. | foto: Metro.cz

F. H. Prager založili Ondřej Frunc a Cyril Holub před necelými dvěma lety. Dnes firma vedle cideru nabízí sedm druhů limonád včetně ledové kávy z bobů vypěstovaných chiapaskými Zapatisty v Mexiku. Těsně před silvestrovským veselím přicházejí s novou limonádou Sedm. Nápoj má pomoci k detoxikaci organizmu po oslavách příchodu nového roku. Název odkazuje na sedm bylin, které nápoj obsahuje.

Všechny produkty plánují nyní od ledna nabízet v nové firemní prodejně. „Potřebovali jsme strategickou pozici oproti Kladnu (společnost vyrábí ve sklepeních bývalého pivovaru Kročehlavy v Kladně - pozn. red.). Dlouho nám zrála představa prodejny, která by byla zároveň concept store, kde budeme i vysvětlovat, co to cider je, jak se dělají limonády a podobně,“ vysvětluje motivaci Frunc.

Nechceme být závislí na řetězcích

V prostoru na ulici Jugoslávských Partyzánů v Praze-Dejvicích chtějí mimo vlastních výrobků nabízet i jiné tuzemské cidery, ale také zahraniční alkoholické nápoje od méně známých producentů. V sortimentu obchodu by tak majitelé rádi viděli třeba berlínskou vodku Our/Berlin nebo hamburské pivo Astra Bier.

Prodejna má sloužit zároveň jako výdejna připravovaného internetového obchodu. Frunc s Holubem vedle gastronomie doposud dodávají především do farmářských prodejen, kam však lidé nechodí primárně pro nápoje. Jako alternativa jim tak zůstává pouze prodej po síti, protože spolupráci s velkými řetězci se chtějí vyhnout.

„Víme od jiných výrobců, že v něčem to může být jednoduší a dá se tak prodávat ve velkých obratech velmi rychle. Na druhou stranu je to velká závislost na velkých hráčích. Dneska dodáváme do 350 hospod, a pokud jedna odejde, máme stále stabilní základnu. Pokud bychom ale začali spolupracovat s jedním řetězcem, od něhož by záviselo 50 procent obratu, tak pokud bychom neměli jiného odběratele, tak nás může vydírat,“ vysvětluje Frunc.

Cideru se letos vypilo minimálně 250 tisíc litrů

Výrobce nově také začíná vyvážet do zahraničí. „Lidé z Německa, Slovenska, Polska se nám začali sami ozývat s tím, že naše nápoje někde ochutnali a jestli máme zastoupení. Napsala mi třeba holka z Mnichova, že ochutnala naši limonádu a že by si to ráda vzala do baru,“ popisuje Frunc. Nové obchodní kontakty mimo republiku nabírají spíše náhodně, přes „kamarády kamarádů“.

Kolik se v Česku vypije cideru, není snadné stanovit. Unie lokálních výrobců cideru, která sdružuje devět menších producentů, odhaduje za své členy pro letošní rok čtvrt milionů litrů. Do toho však nejsou započítány prodeje velkých pivovarů, které čísla nezveřejňují. Svůj vlastní cider Kingswood vyrábí v Plzni Prazdroj, zahraniční cidery pak v Česku distribuují Staropramen a Budvar.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.