"Je to kombinací získání nových zakázek i navýšení výroby pro již současné projekty," vysvětlil šéf společnosti Automotive Lighting (AT) Petr Novotný.
Firma, která teď zaměstnává 1 200 lidí, měla ještě s externími a agenturními dělníky před rokem kolem 1 800 lidí. Krize automobilového průmyslu ale přinutila firmu šetřit a propouštět.
AL hledá lidi jak do výroby, tak i do vývoje. "Posilujeme vývoj, především o oblast elektroniky," podotkl Novotný. Firma, kde letos kvůli krizi nerostou mzdy, chce oslovit i bývalé zaměstnance, které musela na přelomu roku propustit.
I když zaznamenává u některých zákazníků oživení, není jasné, jak dlouho bude trvat, především kvůli konci šrotovného v okolních evropských zemích. Především lidi do výroby proto přijímá jen na dobou určitou. Firma tak chce snáze reagovat na případný pokles odbytu. "Je otázka, jak dlouho ten růst potrvá," uvedl Novotný.
Škoda pojede na 60 procent
Ne všichni manažeři v automobilkách jsou ale tak optimističtí. Například šéf personalistiky společnosti Škoda Auto Klaus Dierkes podle týdeníku Škodovácký odborář čeká příští rok podstatně horší. "Podle všech odhadů k 1. červenci to pro příští rok vypadá na vytížení fabrik ve výši kolem 60 procent," uvedl.
Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka se nedá zatím mluvit ani o tom, že nabírání lidí by byl teď v automobilkách nový trend. "Je to firma od firmy, záleží na tom, jaké mají zakázky," dodal Šípek.
Automotive Lighting se v červnu znovu vrátil k pětidenní výrobě, v některých provozech dokonce zvažuje přidání směn.
I přes pokles výroby v prvním pololetí firma čeká, že zůstane v zisku. Loni tržby dosáhly 6,9 miliardy korun, zisk měla půl miliardy korun.