Po krizovém roce 2009, kdy boháči chudli a jejich manželky se bály roztáčet rodinný rozpočet, se nárůsty tržeb luxusních módních značek letos rozjíždějí v dvouciferných číslech. Ruce si mnou i prodejci luxusu v Česku.
Podle společnosti Global Blue, která zprostředkovává vracení DPH turistům, vzrostly nákupy luxusního zboží v Česku v prvních sedmi měsících roku meziročně o 17 procent. "Data se týkají nákupů turistů ze zemí mimo EU," upozorňuje Adéla Kupková z Global Blue.
Nárůsty potvrzují také samotní prodejci z pražské Pařížské ulice, kde se luxusní módní značky koncentrují. "Leden a únor byly trochu horší, byla krutá zima, špatné počasí. Od března ale jedeme na plný plyn, plníme na 110 procent," říká Hana Kočová, manažerka butiku Hermes. Letos očekává nárůst tržeb o pět milionů, tedy asi osm procent oproti loňsku.
"Tržby se letos v našich obchodech zvýšily zhruba o 20 procent oproti loňskému roku," říká Lenka Vejvalková, spolumajitelka společnosti Prospekta Moda. Ve svých jedenácti pražských obchodech prodává značky jako Versace, Fendi nebo Dolce & Gabbana. "Ustoupily obavy českých zákazníků z poklesu jejich příjmů kvůli krizi," soudí.
Bohatí Češi doma nenakupují
V Pařížské, české obdobě londýnské nákupní Oxford Street, nicméně nakupují převážně turisté, tvoří asi 70 procent zákazníků. Převažují klienti z Číny, Tchaj-wanu, Hongkongu a Ruska.
"Bohatí Češi doma nenakupují, jezdí do zahraničí, hlavně do Londýna. Je to tam levnější," říká Milan Rozlivka, šéf komunikační agentury BED.
Loni na výrobce luxusního zboží těžce dopadla hospodářská krize, která výrazně omezila výdaje spotřebitelů za luxusní zboží. Letos hlásí obří francouzské luxusní konglomeráty LVMH Moet Hennessy, PPR či menší Hermes dvouciferné nárůsty tržeb. LVMH přidala v prvním pololetí proti loňsku 22 procent, skupině Gucci, patřící pod francouzský PPR, vzrostly prodeje ve druhém čtvrtletí o 18 procent.
Hermes International a největší britská módní skupina Burberry, proslulá béžovo-červeno-černě kostkovaným vzorem, oznámily nárůsty 27 procent v prvním pololetí.
Z dobrých výsledků se radovaly zejména díky čínským zákazníkům, kteří si stále více dopřávají, a optimismu v USA, kde se lidé přestávají bát nezaměstnanosti a poklesu hodnoty jejich nemovitostí.
Trendy: Kabely a drahé boty
Výrobci luxusu očekávají, že druhé pololetí bude ještě lepší. Některé trendy předpovídá agentura Euromonitor International: muži začnou víc nakupovat pánské kabely, zatímco ženy raději utratí 500 dolarů za drahé boty než dvakrát či ještě víckrát tolik za značkovou kabelku. Asijští byznysmeni začnou vyhledávat kvalitní nekonfekční boty.
Ne každá zvučná značka si však zaslouží označení luxusní, někdy jde jen o dražší konfekci. Za luxus se označují výrobky dobře řemeslně zpracované, které se nedají koupit všude a někdy se na jejich zhotovení musí čekat.
"Opravdový luxus podléhá vlivu krize minimálně. Lidé, kteří si to kupovali, si to i s poklesem příjmů mohou dovolit," říká Rozlivka.
Potvrzuje to i majitel stejnojmenného italského výrobce luxusních kašmírových šál Brunello Cucinelli. "Loni se nám dařilo velmi dobře, tržby nám vzrostly o šestinu," uvedl muž oceněný jako italský Podnikatel roku 2009 v soutěži společnosti Ernst & Young.
Všichni výrobci luxusu teď vzhlížejí k Asii, která zejména díky Číně a Indii letos poprvé dohnala Evropu v počtu milionářů. V Číně jich loni žilo 477 tisíc. "Asijci každý rok nakupují víc. Chtějí si kupovat německá auta, hodinky ze Švýcarska, šampaňské z Francie, chtějí pít italské víno," říká Cucinelli.