Prvním byla jako vždy jednička na trhu, společnost Philip Morris, které patří téměř šest z deseti cigaret prodaných v Česku. Ta se poté, co ohlásila zdražení značky LM na 71 korun, rozhodla ponechat jejich krabičku za cenu původních 63 korun. Kutnohorská tabačka tak na zákazníka nepřenesla od letoška vyšší daň, která dělá na krabičce zhruba osm korun.
LM patřila do skupiny cigaret, které poslední roky zažívají úbytek zákazníků, a tedy pokles tržeb. Jde o středně drahé značky, dnes v cenové úrovni od 64 do 71 korun. Jejich celkový podíl na trhu se za poslední rok snížil o více než čtvrtinu.
Nové značky na trhuOd roku 2004, kdy se začala zvedat spotřební daň, přibylo na trhu přes 40 nových značek, a to hlavně levnějších cigaret. Například: Ronson |
Kromě LM do této kategorie patří i značky od konkurence jako West či Pall Mall. Také ty se jejich výrobci rozhodli v reakci na krok vedoucího hráče na trhu zlevnit. "I my jsme šli s cigaretami West na 63 korun," potvrzuje jednatel společnosti Imperial Tobacco Kamil Provazník.
Na stejnou úroveň jde dolů i cena značky Pall Mall konkurenčního British American Tobacco. "Cenová strategie našich značek závisí na mnoha faktorech, mezi něž určitě patří také aktivity konkurence," říká k tomu šéf BAT Jorge Flores.
Iniciátor změn Philip Morris uvedl pouze to, že svou cenovou strategii nemůže komentovat.
Výrobce žene do zlevnění fakt, že kuřáci se jednoznačně orientují na levnější značky a každé další zdražení je v této chuti utvrzuje.
Věrných je jen málo a patří mezi ně například kupující dražších značek, jako jsou Marlbora či Davidoff. Jejich prodeje jsou i přes ceny přesahující i osmdesát korun za krabičku stabilní. To je však dáno i tím, že právě tyto značky u nás hodně nakupují němečtí či rakouští turisté, kteří by za ně doma zaplatili více.
Jednoznačným vítězem jsou však nejlevnější cigarety nazývané v cigaretářském žargonu jako "bottom", neboli dno. Dnes už však nejde o nijak mělké dno, protože v této skupině je více než polovina všech prodaných cigaret.
Kromě toho, že rostou prodeje těch nejlevnějších, se v této kategorii objevuje také řada zcela nových značek. Za poslední čtyři roky, kdy se začaly zvedat výrazně daně a s nimi i ceny, jde o více než čtyři desítky novinek.
Jen v letošním roce uvedl Philip Morris na trh svého cenového bojovníka, cigarety RGD, neboli Red Golden Dragon. Ty vyrábí podle vzoru stejnojmenných čínských cigaret.
Posílit v nejlevnější kategorii se nově snaží i Imperial Tobacco, který nyní snížil cenu Route 66 na 56 korun. "Nic jsme v této kategorii neměli, a proto jsme zlevnili," potvrzuje Provazník.
Výrobci doufají, že se jim jejich gesto vrátí ve větším počtu zákazníků a nebude pro ně znamenat jen nižší tržby a zisk. Ti, co jdou po ceně, totiž značce moc věrní nejsou.